Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Hej!

Jag köpte en V70 -04 för snart två månader sedan. För omkring en månad sedan hade jag lite problem med att larmet gick igång några gånger på ett par dagar, men efter det så slutade den med det. Men de senaste dagarna har det börjat igen, och larmet har varit utlöst i stort sett varje gång jag kommit till bilen. Ett par gånger har larmet gått igång direkt när jag precis hunnit gå från bilen. Så jag har fått låsa bilen med nyckeln, utan att aktivera larmet. Det spelar ingen roll om jag trycker på knappen för att avaktivera rörelsesensorer, larmet går igång oavsett.

Min fråga är: Kan man se med en vanlig felkodsläsare (t.ex. BSR:s), vilken givare som utlöst larmet, eller kan man bara se om den lagrat en felkod för någon del? Finns det något jag kan göra, eller är det bara att åka in till Volvo och låta dem titta på det?
av Tartryffel
Det här får man inte skriva för Carman för det är aldrig fel på batteriet men: kolla batteriet först. Det kostar ingenting och bilen beter sig precis som du beskriver med ett batteri som börjar bli dåligt.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Uno83, bara en fråga:
Får du "kvittens" i form av att blinkes o motsvarande blinkar ?
Om inte så kan det vara någon dörr eller motorhuven som skojar med dig....
:D
av Tartryffel
Minns jag rätt så är ett helt felfritt och fulladdat 12V-batteri på 12.72 V (2.12 V per cell, sex celler). Du ska i vilket fall inte ligga under ungefär 12.3, då är batteriet riktigt dåligt.
Detta givetvis uppmätt utan motorn igång och utan belastning på batteriet.
Användarvisningsbild
av uno83
wissel skrev:Hej Uno83, bara en fråga:
Får du "kvittens" i form av att blinkes o motsvarande blinkar ?
Om inte så kan det vara någon dörr eller motorhuven som skojar med dig....
:D
Japp, larmet går på, med blink och allt när jag låser med fjärren.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
av Tartryffel
Ser onekligen ut som att sirenen är "favorit" nu :)
Men småenvis som man är - kolla vanliga batteriet först. Det är iaf enklast och billigast att utesluta det först. Min förra S60 gjorde som din och där var det batteriet. Slutade med totalt noll ström på en parkering i stan senare samma dag efter lite för många korta körsträckor.
Användarvisningsbild
av uno83
11,9 Volt, drygt ett dygn efter att jag använt bilen. Dock körde jag väldigt kort igår, så den kanske inte hann ladda upp ordentligt? Och larmet har dessutom varit utlöst, så det kanske dragit ur lite. Ska mäta direkt efter att jag kört lite längre också.

Finns det något syfte med att köpa ett större batteri än det lilla som sitter i, eller är det meningslöst?

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]