Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m8te
Hej, min T5a vill inte starta i morse. Vrider på nyckeln och får bara ett "Klick" ljud från motorn, den var varit "Små svår" att starta i ett tag (händer inget, väntar 1 min/smäller i dörren eller växlar i automatlådan så har den startat) men har aldrig total vägrat. Nu händer inget vad jag än gör!

Har bytt batteriet och det nya har bra stret i sig.

Några ider?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kolla startmotorn. Mät att du har fullt 12V fram till startmotorn och när du vrider på start att du har 12V fram till solenoiden.
Om spänningarna fram är ok är väl byte av startmotorn nästa.
av *pettson*
m8te skrev:Allt stämmer fram till startmotorn, böt den och har fortfarande samma problem ;X

Vänta nu.. Du ombads att mäta om du för det första har 12v på huvudmatningen till startmotorn. Sen kontrollerar man naturligtvis anslutning 50. Alltså tillslaget. Får man då 12 där med när man vrider på nyckeln så finns ju spänningarna. Naturligtvis kontrollerar man då huvudjorden som går ifrån batteriet ned till svepet på växellådan, innan man byter startmotor. Det är den jorden som används som mest när startmotorn går. Finns även den och den inte mäter nåt problem, ja då går startmotorn också när den ska.Eftersom du tydligen mätt upp spänningarna och bytt startmotor utan framgång så vore det kanske dags att mäta upp just jorden?
av m8te
Okey, vet tyvär inte vars jordkabeln löper ut ;X Kopplade bara på den lilla sockerbiten på startmotorns fäste sen går den in i ett stort knyte med kablar som försvinner nån stans. Vars på kabeln mäter jag lättast jorden? Man kommer ej åt jordkontakten på startmotorn när allt är ihopskruvat.
av *pettson*
*Naturligtvis kontrollerar man då huvudjorden som går ifrån batteriet ned till svepet på växellådan*
av m8te
Som sakt är en ammatör på att skruva i bilar. Vars sitter svepet på växellådan och varifrån är den lättast att komma åt? Vad för värktyg behöver jag för att mäta jorden?

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]