Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

När jag torskade kortet -06 så gjorde jag en omkörning med lastbilen och mötte snuten i omkörningsögonblicket,han gör en u-sväng och stoppar mig och ger mig 800 i böter.

En och en halv månad senare så kommer länstyrelsens dom, kortet indraget en månad och jag fick ingen indikation att kortet va i fara av snuten.Och att överklaga beslutet va helt meningsköst för när brevet kom så hade jag till midnatt att köra sen så gick månaden i gång och öveklaga kunde ta upp till en månad

Jag kan säga att jag har slutat med såna omkörningar nu :D
Finns inga "förmildrande omständigheter" typ som rak väg, fri sikt, vacker väder, nerförsbacke eller kissnödig.

Du kommer vara av med körkortet ett tag!

Det som kan förkorta tiden är bra skäl, som t.ex. beresningplikt i ditt arbete (intyg!), eller av sociala skäl som t.ex. att det bara är just du som kan skjutsa barnen till skolan...
torbjorn_75 skrev:
Charmed skrev:Får man överstiga rådande hastighet vid omkörning?
Nej, det får man inte.
Hur gör man säkra omkörningar om man inte får överstiga rådande hastighet?
StringerBell skrev: Hur gör man säkra omkörningar om man inte får överstiga rådande hastighet?
Man får helt enkelt ligger kvar bakom lugn och fin, och vänta till ett sådant tillfälle uppenbarar sig, där man kan göra en säker omkörning utan att överskrida hastighetsgränsen.
StringerBell skrev:
torbjorn_75 skrev:
Charmed skrev:Får man överstiga rådande hastighet vid omkörning?
Nej, det får man inte.
Hur gör man säkra omkörningar om man inte får överstiga rådande hastighet?
Om bilen före dig kör i gällande hastighet så får du helt enkelt inte köra om.
andreas_lofgren skrev:
Det skall jag klistra upp i bakrutan. 8) Kul att praktisera på motovägar där jag nu hädanefter kommer betrakta min ytterfilskörning på exakt 110 som en enda lång omkörning. :twisted: :twisted: :twisted:
StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:
Det skall jag klistra upp i bakrutan. 8) Kul att praktisera på motovägar där jag nu hädanefter kommer betrakta min ytterfilskörning på exakt 110 som en enda lång omkörning. :twisted: :twisted: :twisted:

StringerBell, det är inte tillåtet att HINDRA andra trafikanter från att köra för fort...
Ett tips: läs på trafikreglerna... :wink:
Det jag säger fungerar naturligtvis inte i praktiken, framförallt på landsväg. Men så är reglerna om man ska följa dem till 100%.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]