Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#347750
Variosboy skrev:Du kan inte mena allvar!!
Ska man inte köpa färgen man vill ha för att den värderas 4000 lägre den dagen man vill sälja den????
Vill man ha en färg ska man köpa den, punkt!
Helt rätt! Min kompis har fått upp ögonen för mej för detta. Varför ska du köpa en ny bil åt en annan än dej själv? Varför ska du använda skyddsklädsel i din bil så att nästa ägare får njuta av den oslitna inredningen? Varför ska du hålla på att klabba med magnetsfotsantenner och rackliga fästen i takrailsen (jag är radioamatör) för att en annan ska slippa en antennfot på bilen? Varför inte välja den färg du vill för att en annan inte kommer att gilla den?

Detta bekräftades då jag nu ska byta min nuvarande bil, detta är vad som utspelades hos Volvohandlaren.

Jag: Ja det är ju en D5:a med automat. Säljaren: Nja, det är väl ingen märkvärdig bil egentligen.
Jag: Den har gått 3700 mil. Säljaren: Det är en 2007, så den är ju rätt gammal.
Jag: Det är ju en Summum med mörkt skinn. Säljaren: Ja, paketen gör ju inte så mycket på inbytespriset.
Jag: Ja den har Premium Sound, största ljudanläggningen. Säljaren: Det är inget som man kan ge något extra för, köpare bryr sej inte om sånt.
Jag: Electric Silver Metallic heter färgen på den. Den populäraste. Säljaren: Silver är ju alla bilar idag så...
Jag: Kan man få en indikation på ett inbytespris på bilen? Säljaren: Har du kollat på Blocket eller KVD vad din bil är värd?

Ungefär här blev jag less på honom, och börjar allvarligt överväga en annan säljare. Det jag vill mena med detta är att en handlare följer sina listpriser stenhårt, vissa går inte ens ut och tittar på din bil. Mycket få ger något extra för din bil även om du skött den som ett barn (okej, ser bilen ut som ett vrak så är det en annan sak, men ni hajar vad jag menar). Beställ din bil som du vill ha den och njut. Montera en riktig antenn om du vill ha det och sluta klämma kablar genom dörrarna. Den dag ni ska byta bilen så kommer ni garanterat att få höra samma drapa som jag nedtecknat här ovan 8)
#347784
plamek skrev:
Variosboy skrev:Du kan inte mena allvar!!
Ska man inte köpa färgen man vill ha för att den värderas 4000 lägre den dagen man vill sälja den????
Vill man ha en färg ska man köpa den, punkt!
Helt rätt! Min kompis har fått upp ögonen för mej för detta. Varför ska du köpa en ny bil åt en annan än dej själv? Varför ska du använda skyddsklädsel i din bil så att nästa ägare får njuta av den oslitna inredningen? Varför ska du hålla på att klabba med magnetsfotsantenner och rackliga fästen i takrailsen (jag är radioamatör) för att en annan ska slippa en antennfot på bilen? Varför inte välja den färg du vill för att en annan inte kommer att gilla den?

Detta bekräftades då jag nu ska byta min nuvarande bil, detta är vad som utspelades hos Volvohandlaren.

Jag: Ja det är ju en D5:a med automat. Säljaren: Nja, det är väl ingen märkvärdig bil egentligen.
Jag: Den har gått 3700 mil. Säljaren: Det är en 2007, så den är ju rätt gammal.
Jag: Det är ju en Summum med mörkt skinn. Säljaren: Ja, paketen gör ju inte så mycket på inbytespriset.
Jag: Ja den har Premium Sound, största ljudanläggningen. Säljaren: Det är inget som man kan ge något extra för, köpare bryr sej inte om sånt.
Jag: Electric Silver Metallic heter färgen på den. Den populäraste. Säljaren: Silver är ju alla bilar idag så...
Jag: Kan man få en indikation på ett inbytespris på bilen? Säljaren: Har du kollat på Blocket eller KVD vad din bil är värd?

Ungefär här blev jag less på honom, och börjar allvarligt överväga en annan säljare. Det jag vill mena med detta är att en handlare följer sina listpriser stenhårt, vissa går inte ens ut och tittar på din bil. Mycket få ger något extra för din bil även om du skött den som ett barn (okej, ser bilen ut som ett vrak så är det en annan sak, men ni hajar vad jag menar). Beställ din bil som du vill ha den och njut. Montera en riktig antenn om du vill ha det och sluta klämma kablar genom dörrarna. Den dag ni ska byta bilen så kommer ni garanterat att få höra samma drapa som jag nedtecknat här ovan 8)
Räkna med att återförsäljaren ofta räknar med minst 50.000 i påslag för att täcka sina försäljningskostnader på en relatvt ny bil så som en -07-08
Speciellt de återförsäljare som har mycket tjänstebilar försöker också att dumpa privat köparnas inbyte.
De är oftast total ointresserade av att lägga ned lite arbete på att se hur bilen ser ut, eftersom en rekond som de kanske ger en tusenlapp för gör att bilen ser ny ut i försäljningshallen.

Det bästa är att sälja själv på Blocket.....senaste affären jag gjorde på blocket gav mej 40.000 över inbytespriset från ÅF.
#347817
Steff 99 skrev:
Räkna med att återförsäljaren ofta räknar med minst 50.000 i påslag för att täcka sina försäljningskostnader på en relatvt ny bil så som en -07-08
Det finns undantag. Då jag köpte min senaste bil så satt försäljaren och svarade då vi talade om inbytesbilen, en Renault -06. Jaha kombi det blir plus 500. Likadant 2,0 lit det blir plus, Sportpaketet plus, 17 tums fälgar plus o.s.v. Han värderade min bil 30.000:- högre än en annan försäljare i samma koncern, som inte en bemödade sig att lyfta häcken ur stolen och titta på min bil, behöver väl inte tillägga att jag åkte där ifrån. Nu kan man tro att jag fick betala mer för min nuvarande bil i stället, men nej. Det var en kampampanjbil han sålde netto,netto. Tilläggas är att den bil som jag köpte stod i utställningslokalen i grannstaden utanför den nonchalanta försäljaren bås. Och inte var påslaget några 50.000:- på inbytesbilen, det var c:a 8-10.000:-
#347861
KKR skrev:
Steff 99 skrev:
Räkna med att återförsäljaren ofta räknar med minst 50.000 i påslag för att täcka sina försäljningskostnader på en relatvt ny bil så som en -07-08
Det finns undantag. Då jag köpte min senaste bil så satt försäljaren och svarade då vi talade om inbytesbilen, en Renault -06. Jaha kombi det blir plus 500. Likadant 2,0 lit det blir plus, Sportpaketet plus, 17 tums fälgar plus o.s.v. Han värderade min bil 30.000:- högre än en annan försäljare i samma koncern, som inte en bemödade sig att lyfta häcken ur stolen och titta på min bil, behöver väl inte tillägga att jag åkte där ifrån. Nu kan man tro att jag fick betala mer för min nuvarande bil i stället, men nej. Det var en kampampanjbil han sålde netto,netto. Tilläggas är att den bil som jag köpte stod i utställningslokalen i grannstaden utanför den nonchalanta försäljaren bås. Och inte var påslaget några 50.000:- på inbytesbilen, det var c:a 8-10.000:-
Nu relaterade jag inte till en Renault som har ett försäljningsvärde på 60-70 tusen, utan en V70 som är max 2-3 år.
Vad jag säger är att man har ett påslag som skall täcka försäljningskostnader, innefattande lokalhyra, löner, garantikostnader och en vinst.

Som jag skrev så gäller det "oftast" Letar man noga så kan man säkert finna en ÅF som gått back på sitt inbyte också.
#347896
Steff 99 skrev:
Nu relaterade jag inte till en Renault som har ett försäljningsvärde på 60-70 tusen, utan en V70 som är max 2-3 år.
Vad jag säger är att man har ett påslag som skall täcka försäljningskostnader, innefattande lokalhyra, löner, garantikostnader och en vinst.
Nu pratar du som den nonchalanta försäljaren, det var det INTE "min" försäljare gjorde. Altså kan du räkna ut vad mitt inbytespris blev. Utpriset blev 107.000:- för Renaulten och eftersom jag har haft kontakt med nya ägaren vet jag att de gick inte ner mycket.
1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]