Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimmyjp
Så nu är hon besiktigat ua.
Bytte lampor men passade ändå på att fråga om det var tvunget att vara oranga.
"Du kan ha glittriga jul lampor om du vill" sa han. Vi skiter i dem men polisen kan gnälla om de stannar dig.
Kopplade upp bilen med ODB också, bil godkänd stod det och då sket han i avgasvärdena på tomgång. Nytt för i morgon men de testar det på stationen idag.

Ha det.

Jimmy
av kire1111
Nu kan man passa på och fråga, hur får man ut dessa oranga fula sidopositionsljus ?
vill ha vita jag med. Men stod och petade men verkar sitta hårt fast. Ska man behöva åka till en verkstad för at byta humm
av Tartryffel
Officiellt måste du släppa på stötfångaren för att byta dem.
Inofficiellt tar man en riktigt tunn plattmejsel på varje sida för att få ut dem. Kan vara lite svårt att nå kontaktstycket den vägen men fortfarande betydligt enklare än att ta stötfångaren.
av Willis
kire1111 skrev:Nu kan man passa på och fråga, hur får man ut dessa oranga fula sidopositionsljus ?
vill ha vita jag med. Men stod och petade men verkar sitta hårt fast. Ska man behöva åka till en verkstad för at byta humm
Har du en Fas 2 är det bara att bända upp plastglaset (finns på höger eller vänster sida om glaset ett litet spår där plastkniven eller en vanlig mejsel kan användas och bara dra utåt) och dra ett kvartsvarv med lampan så är den ute, så Fas 2 är ruggigt enkelt!

Fas 1 däremot är en helt annan story och eftersom jag inte har en Fas 1 så kan jag inte hela proceduren, bara att du måste lossa stötfångare och grejer. Så Fas 1 är inte alls lika vänlig
av Tartryffel
Enligt tidigare poster har han en s40 -98 dvs en fas 1, vilket mitt svar också gällde.
På fas 2 är det som tidigare nämnts mycket enklare. Lampan är väl dessutom lös där, medan man på fas 1 byter hela grejen med glas och allt.
av Mackansglt
En S40 årsmodell 1999 el 2000 är det fas 1 eller en fas 2.
Hur ser man skillnad mellan fas 1 och fas 2. Som Ni märker är jag helt borta på S/V40.

Har en arbetskompis där den ena sidopositionsljuset i stötfångaren bak har slocknat, därav frågan.
Viss skillnad om man måste riva ner den kofångaren eller inte.

Vad för typ av lampa är det till sidopositionsljuset bak och vilken typ av lampa är det reg. plåts belysningen?
av N0RBERG
Fas 2 = 2001 och framåt, Alla dessförinnan är Fas 1. Vissa kallar dock -00 för fas 1,5 pga att den har lite av fas 2ans "nya saker". Men det är alltså en fas 1 det också.
Googla litepå, skillnad fas 1 och fas 2, så hittar du säkert en massa.
av Tartryffel
Ska dock poängteras att i sidopositionsljushänseende så är även 00-orna att betrakta som fas 2-bilar, eftersom de är likadana där. I övrigt skiljer det förstås rätt mycket!
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]