Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
CarMan skrev:Jag har bytt tusentals tändstift o aldrig sett nån med en elektrod som ramlar bort...

men på internett vat man bäst...
ja du CarMan, om man bara visste vad som är sant och vad som är elakt förtal :D men jag vågar inte chansa då mina pengar inte skulle räcka
till att repa min kareta :D Då blir man Ödmjuk som fan jag lovar.....:D
Ha de Gott mannen o Trevlig Helg.
Freddie
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja du Carman.
Du vet SJÄLV att det är är på forumen man vänder sig när man får problem.

Så bara för att du inte stött på det så betyder det inte att andra inte har det.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Ja du Carman.

Så bara för att du inte stött på det så betyder det inte att andra inte har det.

Vist, men med tanke på att jag ser rätt många bilar så bidte jag rent statistiskt set tett nån, eller hur !

eller om vi tar alla andvändare på detta forum, så borde ju nån ha råkat ut för detta, eller hur.

tyver varkar det ju ha hänt, men kan ju knapast påstås som vanligt, eller hur!
Användarvisningsbild
av hakank
Är tändstiften på Mekonomen samma tändstift (och kvalitet) som de använder sig av på Volvoverkstan? Har för mig att mina var VÄLDIGT dyra när jag bytte senast...

/Håkan
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men det du betalar för hos volvo är ju mer än själva stiften. Massa avgifter som bakats in i det.
Bättre vet jag itne men minst lika bra.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:Ja du Carman.

Vist, men med tanke på att jag ser rätt många bilar så bidte jag rent statistiskt set tett nån, eller hur !

eller om vi tar alla andvändare på detta forum, så borde ju nån ha råkat ut för detta, eller hur.

tyver varkar det ju ha hänt, men kan ju knapast påstås som vanligt, eller hur!

JAg säger inet att du har fel, tvärtom så byter du ju dagligen stift kan man säga o inte råkat ut för det.
Men jag vet att andra bilmeckar har råkat ut för det
Användarvisningsbild
av helgonet1
suk215 skrev:
greeeken skrev:
hansjkpg skrev:Jo behöver man te x koppla bort batteriet - Innan hade jag en mb - 90 och det var bara att skruva dän och byta men det är ju lite annorlunda med S80 eftersom det är mer elektronik och sånt i bilen. Andra ingrepp man gör i bilen får man normalt sett stänga av tändning, vänta i fem minuter så att datorn i bilen hinner spara info sen koppla bort batteriet, det är detta jag undrar över. Nån som vet vad tändstiften kostar och vart man kan få tag på ngk stift???? :-)-)

Edit: Det är det jag är lite orolig över. Köpte bilen för några veckor sen och vet ej vad det är för stift i den. Har hört det du nämner om elektroder som lossnar och ramlar ned - så jag fick kalla kårar när jag läste detta. Så det är anledningen till frågan. Måste kolla vad det är för stift som sitter i och eventuellt byta om det är dessa med tre elektroder. :-O)
VARFÖR måste man koppla bort batteriet för att BYTA tändstift ???
tändstiften ligger på runt 600 har jag sett

Han undrar bara om man behöver göra det.
Svaret är NEJ det behöver du inte.
Förövrigt kostar NGK tändstift 57 kr st på MEKONOMEN.

Det du pratar om är Bosch stift som varit dåliga.
jag hadde för mig att det var BERU ( som kunde släppa mittelektroden) :roll:

köp NKG .... de ska ju trotts allt sitta i ca 6 000 mil :wink:[/quote]

Tackar för alla informativa svar. Ska genast kolla detta på Mekonomen. :mrgreen:
av hansjkpg
jag hadde för mig att det var BERU ( som kunde släppa mittelektroden) :roll:

köp NKG .... de ska ju trotts allt sitta i ca 6 000 mil :wink:[/quote]

Tackar för alla informativa svar. Ska genast kolla detta på Mekonomen. :mrgreen:[/quote]

behöver man tänka på någon beteckning när det gäller stift till sin volvo s80 t6 eller sitter det samma stift i alla deras motorer (även mindre då alltså)
Användarvisningsbild
av isak
köper du dessutom platina NGK behöver du inte bry dig i 10 000 mil minst.
vad jag förstår är inte volvos stift platina?
isak
av LaRy
Volvo har själva aldrig använt de bästa stiften, de gör ett bra avtal med någon tillverkare och stämplar på VOLVO. Redan för ca 25 år sedan visste även Volvo- verstäderna att när kunden ej var helt nöjd med motorns gång monterade man Champion stift och bilen gick betydligt bättre. Idag är det NGK som gäller. En gång för ca 10 år sedan gick jag i "fällan" och råkade köpa Volvo stift, de satt i ca 100 mil innan de byttes till NGK, man vill ju ha en bil som går klockrent från första metern vid kallstart. Samma gäller fortfarande, motorn går bättre med NGK än Volvo original.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]