Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Bränsletrycket går att kolla genom en ventil på spridarröret men du
behöver ju ha en tryckmätare för att veta vilket tryck den ger.

För att kolla ev gnista måste du få upp en spole o ett stift. Volvomotorerna har
separata spolar till varje stift och det går utmärkt att hålla stiftet mot jord.

Ett enklare sätt att kolla bränslepumpen är att du ber någon sätta på tändningen medans
du lyssnar under bilen på hö sid om b-pumpen låter något,den surrar ganska ordentligt i
ca 2-3 sekunder när man slår på tändningen.
Psyko skrev:Bränsletrycket går att kolla genom en ventil på spridarröret men du
Ett enklare sätt att kolla bränslepumpen är att du ber någon sätta på tändningen medans
du lyssnar under bilen på hö sid om b-pumpen låter något,den surrar ganska ordentligt i
ca 2-3 sekunder när man slår på tändningen.
det enklaste är att ta bort spridaren va ?? har plockat bort alla rör nu så imorgon kan jkag se om det kommer bensin , troligen gör det det för det luktar bensin när jag kör runt starmotorn .Då är det mer en fråga om gnista,
frågan är bara varför avgaserna luktade illa innan han dog ?

tänkte byta stift när jag ändå har väck allt men blir lite konfundersam , någon som har åsikt om detta , någon härinne med en "vanlig" 5 cylindrig motor föreslog att man skulle ha NGK bkr6es men när jag går in på mekonomens sida förslår dom NGK bkr6evx , liten skillnad i pris 57:- mot 149:- för mina som dom föreslog , någon med insikt i behovet??
Daddan skrev:Du ska ha de föreslagna, det är helt andra stift till turbomotorerna än till sugisarna.
Blir en förbannat dyr bil det här*S* . tack ska du ha Daddan

någon som kan säga hur insprutningsmunstyckena sitter fast också*S*

En liten fråga utanför denna linan : När man kör runt startmotorn för att starta motorn , hur mycket är det vanligt att spänningen i batteriet sjunker just vid maxbelastningen? ( förstår om ingen har svar på detta dock)
Är det inte enklast att kolla efter gnista med en tändningslampa som man bara kopplar på en kabel i taget. Blinkar det så har man ström ut till stiften och till 99% gnista? Så har jag gjort när jag felsökt på flera bilar.
Insprutningsmunstyckena är väl snabbkoppling på. Bara klämma ihop och dra tror jag.
Sharkman skrev:Är det inte enklast att kolla efter gnista med en tändningslampa som man bara kopplar på en kabel i taget. Blinkar det så har man ström ut till stiften och till 99% gnista? Så har jag gjort när jag felsökt på flera bilar.
Insprutningsmunstyckena är väl snabbkoppling på. Bara klämma ihop och dra tror jag.
oki CarMan, aldrig hört talas om det där med tändningslampa men alltid lär man sig något nytt , TACK

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]