Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Business är ju en "billighetsversion" av bilen. Då är det kanske Volvo:s policy att man inte skall kunna beställa option hur som helst. Man kan "inte ha kakan kvar och äta upp den". Fullt pris= full valfrihet. Reducerat pris= reducerad valfrihet. Varför det "gick förut" är svårare att gissa om. Jag trodde inte att dessa businessversioner offererades till privatpersoner över huvud taget. Går du in på att bygga din bil på volvocars.se så finns inte businessversionerna med bland versionerna vad jag sett. Du "får" en toppenbil i alla fall, gläd dig.
Användarvisningsbild
av kave
Knepig fråga. Vill du ha high performance och sub så beställer du en bil med summum. Vill du inte ha det tar du buisness summum. Hur svårt kan det vara? Klart som kristall. Vill du sen eftermontera som reservdel så gör det till ett överpris givetvis.

Prova att konfigurera en BMW, då får du se hur krångligt det kan vara.
av hansjkpg
Gurra82 skrev:Jo, men men om det nu är omställningar och dittan och dattan förklara då varför det du kan välja en silver metallic till en V70 2,5ft business momentum och business summum, men INTE till en 2,4d business momentum och business summum. Innbilla inte mig att lagerhålla en kabelmatta och en subwofer och göra ett hål i taket för en taklucka kostar ca 50000 det är ju löjligt. För det är ju merpriset jag skulle få betala om jag vill ha dessa två tillbehör. Jag får ju köpa en summum utan business och då blir faktiskt merpriset något åt det hållet (+50000). Skulle bara Folk gå på lite mer och gnälla skulle ju Volvo kunna släppa en sån här löjlig sak och ge det kunden vill ha utan det löjliga påslaget man begär. Men folk e så slappa idag. Det är ju inte Du som köper bilen som skall vara tacksam för att du köper en bil. Volvo skall vara tacksamma och glada att de just säljer en bil över huvudtaget.
gör en koll på vad det kostar att bryta en produktionslinje , samt göra det där extra hålet i taket samt ett nytt innertak, gör samma förfrågan hos BMW och se OM det går alls . är som någon innan sa att volvo måste hålla nere sina kostnader ( kanske Ford som ger det direktivet) DÅ lyder volvo
Användarvisningsbild
av Gurra82
gör en koll på vad det kostar att bryta en produktionslinje , samt göra det där extra hålet i taket samt ett nytt innertak, gör samma förfrågan hos BMW och se OM det går alls . är som någon innan sa att volvo måste hålla nere sina kostnader ( kanske Ford som ger det direktivet) DÅ lyder volvo[/quote]

Det går inte göra en sådan koll, säljaren kan ju inte ens svara på varför det gick köpa high performance + sub för några månader sedan. Jag hade verkligen köpt detta resonemang med kostnader och dyligt om det hade varit så från början, men nu var det ju inte så. Vissa fick och vissa inte. Då borde ju min heta business2 summum i så fall Märkligt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:Förlåt om jag verkar okunnig, men Business Summum har väl lägre förmånsvärde än "vanlig" Summum. Då tror jag att skattereglerna säger att viss utrustning inte får finnas. Annars skulle väl alla beställa en Business Summum och plocka på den för att få lägre förmånsvärde.
Beoro inte på skatteregler. Spelar ingen roll om du plockar på det som extrautrustning istället, då får man skatta för extrautrustningen istället.
Användarvisningsbild
av Guligan
Självklart är det inte Volvos eget initativ att strypa valbara options till Businessbilarna. De är kampanjbilar och har fått godkänt av Skatteverket med en nettoprissättning även på förmånsvärdet. Då vore det ganska konstigt om det inte vore någon skillnad mellan kampanjbilen och en vanlig Momentum eller Summum. Därför finns det ett antal restriktioner på Businessbilarna. Så här har det varit på i stort sett samtliga kampanjversioner, t.ex. Limited Edition och allt vad de hetat.

Är det något som är konstigt är det att Businessbilarna hölls öppna för samtliga options från början.
av Lövet
Gurra82 skrev:Men varför skall jag som inte köper en bil som tjänstebil bli straffad
Därför att 70-80% av Volvos V70 försäljning är tjänstebilar och då åker du med "på köpet". Och ja, det har med skatteregler att göra.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Guligan skrev:Självklart är det inte Volvos eget initativ att strypa valbara options till Businessbilarna. De är kampanjbilar och har fått godkänt av Skatteverket med en nettoprissättning även på förmånsvärdet. Då vore det ganska konstigt om det inte vore någon skillnad mellan kampanjbilen och en vanlig Momentum eller Summum. Därför finns det ett antal restriktioner på Businessbilarna. Så här har det varit på i stort sett samtliga kampanjversioner, t.ex. Limited Edition och allt vad de hetat.

Är det något som är konstigt är det att Businessbilarna hölls öppna för samtliga options från början.
Ok, men den förklaringen låter ju rimlig,men otroligt korkat för mig som inte köpt den som tjänstebil. Som tjänstebilsåkare hade jag köpt detta, för då e du ju inte "min" bil. men som sagt konstigt att alla opitions var öppna från början. Jag blir säkert nöjd med min bil :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Självklart är det inte Volvos eget initativ att strypa valbara options till Businessbilarna. De är kampanjbilar och har fått godkänt av Skatteverket med en nettoprissättning även på förmånsvärdet. Då vore det ganska konstigt om det inte vore någon skillnad mellan kampanjbilen och en vanlig Momentum eller Summum. Därför finns det ett antal restriktioner på Businessbilarna. Så här har det varit på i stort sett samtliga kampanjversioner, t.ex. Limited Edition och allt vad de hetat.
håller int emed alls, Skatteverket har ju inte ett skvatt att göra med om man kan välja till subvoofer eller ej. Väljer man till extrautrusting så skattas det ju bara uppepå Businessbilen förmånsvärde. inget konstigt alls med det.
Användarvisningsbild
av Gurra82
håller int emed alls, Skatteverket har ju inte ett skvatt att göra med om man kan välja till subvoofer eller ej. Väljer man till extrautrusting så skattas det ju bara uppepå Businessbilen förmånsvärde. inget konstigt alls med det.[/quote]

Jag håller med dig, skatteverket kan omöjligt ha något med detta att göra
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]