Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
s6025t skrev:Volvos bi-xenon på v70N har xenon på halvljuset o halogen i helljuset men orginal xenon vinklas även upp o är tända ihop med helljuset så det lyser längre o bredare den funktionen finns inte på "vanliga" ljuset......
Har detta på min bil och njuter av bredden som ljuset ger, när man slår på helljuset.
Helljuset dock, skulle behöva xenon i där för mer längd på ljuset och inte drunkna i ljuset från "halvljuset".
av Lövet
Ja. Givarna till ljusviddsregleringen + programvara + borttag av den manuella justeringen i bilen.
Användarvisningsbild
av hakank
Kollade nyss på min S60 2.5T 2004:a med Xenon orginal. Ser ganska lika ut din bild i första ilägget. Med separat Helljus och Xenon reflektor. Dessutom ser den svarta toppen på själva glödlampan likadan ut som på min och verkar vara significativt med xenon. Tror helt enkelt att bilden visar xenonbelysning före 2005.

/Håkan
av Lövet
Nej, det gör den inte. Den visar en halogenlampa från facelift 2005 och framåt.

Såhär ser en xenon pre-facelift ut:
Bild

Anders bild
Bild
Användarvisningsbild
av Mini_ice
En 00-04 är enkel att konvertera det enda som ska lösas är ett kablage som måste stiftas om, samt köpa modda shunt för att få bort felmedelandet..

På 05- så har du dels shunt problemet, kablaget tycks vara samma, men sen har du problemet med att xenon drar mindre ström och uppstår detta så slår 05- bilarna av strömmen igen så att lyset inte fungerar..

Finns en uppsjö av olika strålkastare..
00-04 halogen (svensk modell)
00-04 halogen (USA modell)
02-04 Xenon (svensk modell)
02-04 Xenon R modell (svensk)
02-04 Xenon (USA)
02-04 Xenon R modell (USA)
05- Halogen (svensk modell)
05- Halogen (USA modell)
05- Xenon (svensk)
05- Xenon (USA)
05- Xenon med kurvljus..

Som ni ser så finns det lite strålkastare som kan kretsa omkring så det är inte bara plug n play...
av Anders16
Jag märker nog att om jag ska ha xenon så gör jag nog bäst i att köpa en som har det färdigt.

Det är väldigt värdefullt att det finns forum av det här slaget så att man får utrett ett och annat...
av Anders16
Finns det olika typer av xenon-ljus? Jag har sett i annonserna att det kan stå att bilen har "xenon-ljus" och "bi-xenon". Är det samma sort eller funkar dom på olika sätt? Finns det ännu fler olika benämningar?
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]