Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
gaggi77 skrev:Det är samma sak eftersom turbo blir ju het och luften som kommer in till turbo värms upp snabbt men därför finns en intercooler som skyler luftet ner! Men när turbo suger in luften så har den lättare att komprimera eftersom luften kommer snabbare genom sportluftfiltern. Det kanske inte märks så mycket skilnad mellan original och sport men det finns! :wink:
Som jag skrev tidigare så vinner man ingen effekt med öppet filter om inte orginal luftbox är väldigt restrektiv, vilket den väldigt sällan är. Det är oftare man förlorar effekt pga varm luft från motorn, eller att luftströmmarna genom filtret blir olinjära så de stör mätningen i luftmassemätaren.

Jag kan bara hålla med Rayyan, visa upp en bromsning som visar på tydlig skillnad med öppet filter...

.
Användarvisningsbild
av vetten
ThomasT skrev:
gaggi77 skrev:Det är samma sak eftersom turbo blir ju het och luften som kommer in till turbo värms upp snabbt men därför finns en intercooler som skyler luftet ner! Men när turbo suger in luften så har den lättare att komprimera eftersom luften kommer snabbare genom sportluftfiltern. Det kanske inte märks så mycket skilnad mellan original och sport men det finns! :wink:
Som jag skrev tidigare så vinner man ingen effekt med öppet filter om inte orginal luftbox är väldigt restrektiv, vilket den väldigt sällan är. Det är oftare man förlorar effekt pga varm luft från motorn, eller att luftströmmarna genom filtret blir olinjära så de stör mätningen i luftmassemätaren.

Jag kan bara hålla med Rayyan, visa upp en bromsning som visar på tydlig skillnad med öppet filter...

.

Men :-)-) om man använder ett öppet filter i orginalboxen så kommer det ju in samma mängd kall luft till motorn som original och KN t.ex. har sådana. Där blir det ju inte några problem med att den suger varm luft om det inte är avskärmat som om man bara tar bort luftburken och ersätter den med ett runt öppet filter, så därför om man absolut vill köra med öppet luftfilter så är min rekommendation att behålla orginalburken och sätta in ett öppet som ersättning och som passar i just orginalburken. Man kan om man absolut vill se till att det kommer in mer kall luft genom att öka diametern på inluften som i original tas i fronten på bilen innan den har blivit uppvärmd av kringluftten runt motorn.
En liten bonus för alla turboåkere är att man hör dumpljudet mera med ett öppet filter och som jag uppskattar :mrgreen:
av Shift
Tack för alla svar! Det jag är ute efter är ett lite sportigare utseende, sen ett annat ljud. Men det som väger tyngst är att jag helt enkelt vill prova.
Användarvisningsbild
av ThomasT
vetten skrev:
ThomasT skrev:

.

Men :-)-) om man använder ett öppet filter i orginalboxen så kommer det ju in samma mängd kall luft till motorn som original och KN t.ex. har sådana. Där blir det ju inte några problem med att den suger varm luft om det inte är avskärmat som om man bara tar bort luftburken och ersätter den med ett runt öppet filter, så därför om man absolut vill köra med öppet luftfilter så är min rekommendation att behålla orginalburken och sätta in ett öppet som ersättning och som passar i just orginalburken. Man kan om man absolut vill se till att det kommer in mer kall luft genom att öka diametern på inluften som i original tas i fronten på bilen innan den har blivit uppvärmd av kringluftten runt motorn.
En liten bonus för alla turboåkere är att man hör dumpljudet mera med ett öppet filter och som jag uppskattar :mrgreen:
Ett öppet filter är ett öppet filter och inget annat. Annars heter det panelfilter, och de finns även i eftermarknads modell tex i inoljad bomull(K&N mm). Det kan blir svårt att förstå vad du menar om du blandar benämningarna...

Om man behåller orginal luftburk varför ska man då montera ett filter som inte flödar mer och renar sämre...?!? Och dessutom riskera att få olja på LMM'n?

.
Användarvisningsbild
av leiwi
tanke ..... om det varit bättre med ett sk "öppet filter" hadde det inte varit så att det redan suttit på alla bilar i orginalutförande...... tror att det är många milijoner pengar runt om i världen som är satsade på att optimera just våra luftfilter. alla biltilverkare jagar ju kostnader, det ter ju sig närmast löjligt att tro attdom skulle förbisett denna besparingspotens.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Har en S40 2,0T som jag köpte som ny 2003. Den drog 11 liter i stan med original filter men sen efter 2 år bytade jag filtret till öppet och då sänkte den stanförbrukningen till 9,5 liter...det är en fördel! Jag kände att bilen fick mer kraft på högre varv...andra fördel! Sportig ljud...tredje fördel! K&N öfilter med oljan på, behöver aldrig bytas bara tvättas...fjärde fördel. Fick aldrig problem med öfilter... Skulle rekomendera till alla att byta till öppetluftfilter...den originala är billig och gammal :lol: Vi ska använda oss av nyare teknik inte gamla... :P
av Rayyan
Sorry.
Jag har även testat KN-filter i bromsbänk och irl. Skillnad i effekt är inte mätbar. Skillnad i mororslitage är däremot mätbar.

Nu brydde vi oss inte så mycket då motorerna bara skulle gå en tävling eller möjligen två.
Med KN inoljade enligt instruktion tappade vi effekt.
Med KN icke inoljade fick vi ibland bättre effekt.(slumpmässigt och inte statistiskt säkerställt)

Slitaget på invändiga motordelar var definitivt större med icke inoljade KN.
Inoljade enligt instrux verkar vara tillräckligt bra om man ser till motorslitage, men otur att man tappar effekt jämfört med original.

Ni må ursäkta men jag har pysslat en hel del med sånt här i mitt tidigare liv.

Om man nu absolut vill ha KN eller motsvarande så kan jag tipsa att det är inloppet från "luftburken" som sabbar det hela. Finns mycket pyssel att göra för att få en tratt i insuget, från boxen som inte stör utan bara skapar harmonisk luftström. Gäller både sug och överladdade motorer.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Opti Flow filter med skräddarsydd avskärmning ger motorn "kall" insugningsluft, högre insugningsljud och ett sportigt utseende i motorrummet. Sportluftfiltret har mindre motstånd och ger även snabbare gasrespons. Filtret är givetvis rengöringsbart och kan återanvändas. (BE)
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av Shift
Många giv, men jag tror att jag har fått mig en bra uppfattning. Jag skippar helt enkelt luftfiltertanken, till den dag jag skabbar en turbo :)

Tack för alla svar!
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]