Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en 240 -88, där ljusvredet beter sig mycket underligt: allt är svart vid halvljusläget, samt i avstängt läge(!). Däremot måste jag ställa vredet i varselljusläge, för att halvljuset ska lysa... Byter jag dessutom säkringen, fungerar lyset som det ska en stund, innnan säkringen brinner av på nytt. Rätt irriterande när man glömmer slå på/stanga av ljuset... Några idéer om vad detta kan bero på?

Nästa, något viktigare fråga, gäller lampan för bromskretsbortfall, som nu plötsligt börjat lysa. Bromsarna tar fortfarande utmärkt, ingen bromsvätska har försvunnit ur systemet. Till på köpet slocknar lampan ibland för att ibland tändas efter 5 minuter eller också nästa dag. Känns inget kul att köra omkring med den lampan lysande...

Är felen relaterade till varandra, genom något härligt elfel? Tacksam för alla tips!

/Micke

PS. Bilen har B230F-motorn, automat och har nyss passerat 43000 mil, om det är uppgifter som kan vara bra att ha...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla om ljusknappen är bränd på baksidan (dra loss rattarna och den lilla panelen så ser du hur den sitter)
Glödtrådsvakten kan också bränna i kontaktstycket, en rund burk i underkant på instrumentbrädan ungefär rakt nedanför ljusknappen.
Det verkar ju som du har en kortslutning någonstans iaf, vilken säkring är det som går?

Bromsvarningslampan jordas i varningsventilen om det blir olika tryck i kretsarna, följ bromsrören inåt från vänster framhjul så hittar du den. Ta loss kabeln därifrån, lyser det ändå hittar den jord någonstans på vägen dit.
av mickesch
Tack för ditt snabba svar! Ska kolla dessa tips under helgen, och återkommer med resultatet.
Säkringen som går, har jag för mig är nr 5, dvs den för halvljuset.

/Micke
av Curpling
Har du kollat kabelstammarna?
Haft en del sånna problem på en Mazda jag hade..... förlåt! Jag skall inte svära igen!

Detta var när man var ung och dum!
:D
av Teemu
säkringar som går brukar bero på antingen kortis eller överbelastning... Har det funkat fint förr, så torde det ju luta mer åt kortis hållet
av Ebbe
Kolla halvljusrelät! Sitter under täckpappen(demontera) vid bromspedalen
Ett litet fyrkantigt relä med 4 flatstift. Kontaktstycket är ofta bränt och orsakar diverse konstigheter
Ebbe

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]