Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grynxxx
Hej

Jag har vid besiktning haft fel lamda värde. tror det låg på 1.1. Den enda problemet jag haft med motorn är att luftpumpen inte fungerar och det larmar den för i kontroll lampan, ingen annan felkod alltså. Vad jag vet så har luftpumpen ingen som helst funktion när motorn är varm. jag lyfte på batteripolen och felkoden resettades samtidigt som labda värdet är tillbaka till det normala. Självklart tänds lapan efter ca 30 mil eller så.

Vad kan vara fel ? Är det värt att lämna in för felsökning överhuvudtaget? 1,1 kanske inte är onormalt så att det påverkar motorns skick, bränsleförbrukning och avgasutsläpp?

Bilen är en 850 GLT -96, drar ca 1,15 och jag kör mest korta sträckor på 1-2 mil åt gången.

Mycket tacksam för tips
av *pettson*
Vad klagar systemet på då? Om det är öppet med luft in i systemet via din trasiga pump kan jag mycket väl förstå ditt 1.1
Ju högre lambdavärde ju klenare med bränsle.
Kontrollera också så att du inte har den där gummiböjen på insugets gavel (mot generator/servopumpen till). Den brukar vara sprucken.
av grynxxx
Jag lät en bil el firma koppla bort pumpen, han lödde om i relät och då ska det inte larma som den gör idag. Han sa att den kanske känner av flödet på något sätt. Jag har ju bara felkod på luftpumpen. Dock så sa han att detta är ett vanligt fel och han har gjort detta på massor av gånger.
Användarvisningsbild
av olindh
Lamdasondens noggrannhet blir sämre med tiden. Om det är originalet som sitter där så kan säkert lamdavärdet avvika en del från 1,00. Inte säkert du får felkod på det.
av *pettson*
grynxxx skrev:Jag lät en bil el firma koppla bort pumpen, han lödde om i relät och då ska det inte larma som den gör idag. Han sa att den kanske känner av flödet på något sätt. Jag har ju bara felkod på luftpumpen. Dock så sa han att detta är ett vanligt fel och han har gjort detta på massor av gånger.
Tja.. det absolut vanligaste felet är att backventilen mellan avgaset och pumpen är trasig, i samband med den då trasiga pumpen, ofta att avgaserna gått baklänges och därmed bränt ihop pumpen.
Att åtgärda reläet är ju kalas för att slippa varningen. Men.. är backventilen hel eller trasig, det påverkar garanterat avgasvärdena.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]