Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, jag ska försöka göra en lång historia lite mindre lång.

Min fyrhjulsdrift slutade fungera, bilen drev inte på bakhjulen.

Jag lämnade in min bil på Bilia, och mekanikern sa att det var fel på styrenheten och det skulle kosta 17300:- inkl felsökningen. Jaha tänkte jag och bokade en tid för att byta den.

Jag fick ett infall att jag skulle kontakta haldex och höra lite vad dom trodde om problemet, då ville dom ha felkoden som uppstått. Så jag drog iväg till Bilia och ville ha min felkod, men fick till svar att dom inte ger ut felkoderna... Men efter lite tjat och gnat så fick jag min felkod. Jag pratade med haldex igen och dom skulle återkomma på måndag.

Jag åkte hem och slog upp felkoden på internet och fick se att det är felkoden för tryckgivare. Styrenheten hade en annan felkod.

Jag undrar nu, är det så att styrenheten ändå måste bytas även om det bara är tryckgivaren det är fel på? Kan en sån felkod även innebära att styrenheten är trasig? Borde jag inte få en felkod på styrenheten då också?

Man blir ju som misstänksam när dom inte är villiga att ge ut felkoderna..
Det skulle förståss vara bra om det vart billigare på något sätt

Men jag är mest ute efter om man vågar lita på verkstaden, jag menar jag ska väl laga bilen fler gånger och det skulle vara tråkigt om jag förlorar en massa pengar på att laga sånt som redan fungerar.
Vänta till du har hört av Haldex dom kan sina saker, mer tveksam till Volvo :wink:
Det är klart som f..n att dom ska ge ut felkoden om man vill ha den, redan där blir man misstänksam.
Hoppas du "bara" behöver byta tryckgivare låter inte så roligt med 17000kr så här i juletid.
Vilken felkod är det?
Mvh Thomas
"DEM-0002 Tryckgivare " är felkoden.

Han sa "Jaha vad ska du med felkoden till, ska du laga bilen själv nu eller? Vi ger ju inte ut felkoderna"

Jag påpekade att det är min bil och att jag har betalt för felsökningen..
Tyvärr kan jaginte hjälpa till ang. själva problemet men måste kommenterar verkstaden. Vilket ställe!
Vilken Bilia var det?

Blir intressant att höra vad Haldex säger om det hela i allfall. Med lite tur så är det "bara" givaren.

/Håkan
Oftast så utgår dom från felkoderna dom får.
Kanske dom försökte med en rövare, det är ju inte så att du hade märkt om dom bara bytte givaren.
Du kanske borde fråga verkstan varför dom vill byta styrenhet när felkoden säger givavre.
knekor skrev:"DEM-0002 Tryckgivare " är felkoden.

Han sa "Jaha vad ska du med felkoden till, ska du laga bilen själv nu eller? Vi ger ju inte ut felkoderna"

Jag påpekade att det är min bil och att jag har betalt för felsökningen..
Ta din bil från den verkstaden direkt, verkar inte vara seriösa alls ju
Håller med föregående postare, byt verkstad, hade aldrig litat på en verkstad som inte vill lämna ut felkoderna när man betalt för en felsökning...
Tyvärr finns det en del riktigt usla Bilia-verkstäder...

Finns en del mindre verkstäder, "Volvo närservice", som verkar vara mer intresserade av att ha bättre kundrelationer, bla Landvetter Biltjänst utanför Göteborg.

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Får du ngn form av selektgaranti el liknan[…]

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]