Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av solex
#346588
kan man hitta vilken växellåda man har via chassinr.min bil har LC3ETC728969.en 460-96 .var på skroten idag och hittade en låda.skulle vara bra att veta om den passar.ha en trevlig helg på er därute
Användarvisningsbild
av vetten
#346821
Vad jag har lärt mej är att M59 lådan tydligen är bäst :mrgreen: Fråga mej inte varför, men den ska tydligen klara mer stryk än dom andra ?:-/ Det är väl så antagligen, men Renault har massor av BÄTTRE lådor men mycket dyrare ?:-/ Men dom passar :mrgreen:
av Cicaro
#346884
Rätta mig om jag har fel men mig veterligen är B20F som finns i 460/440 identisk med den motor som sitter i några årsmodeller av renault clio förutom loggan på toppen? Volvo och Renault hade ett långtgående samarbete vid 400serien. Och säger vetten att det passar då passar det :-)
Användarvisningsbild
av vetten
#347019
En sak som är viktig vid val av växellåda på skroten är att kolla om den har mekanisk eller elektrisk hastighetsgivare.

Har du färddator i bilen = elektrisk givare. Ingen färddator = mekaniskt med vajer.

Och som tidigare skrev så är det Renaultmotorer i alla 400-seriebilar. Toppen kan däremot skilja en del t.ex. så är turbotoppen utvecklad av Porsche. Det finns dom som lyckats med att sätta dit en 16ventilers Renaulttopp på dessa motorer, skulle inte förvåna mej om det går att plocka i en nyare Renaultmotor också.
av N0RBERG
#347149
vetten skrev:Det finns dom som lyckats med att sätta dit en 16ventilers Renaulttopp på dessa motorer, skulle inte förvåna mej om det går att plocka i en nyare Renaultmotor också.
Hade vart kul om man hade tid och plats för att testa lite olika lösningar, vad som funkar och inte. 8)
av DannePe
#347227
M60-373E heter den med elektrisk hastighetsgivare och M60-373M med mekanisk, 373 står för utväxlingen i slutväxeln har jag för mig dvs 3,73:1.
M59an från 93 o framåt ska vara identisk med M60n, skillnaden ska vara lite kortare etta och tvåa för bla bättre startegenskaper.

När x40n fick ärva 400ans låda bytte dem namn till M5P/M5D och M3P.
M5D satt ihop med dieseln D19T som är samma spis som i 400an, vad jag vet så ska den passa rakt av men den har lite trist utväxling 3,44:1....om man inte kör turbo förstås.
Användarvisningsbild
av vetten
#347233
Ja just så och om jag fattat rätt av vad jag läst på olika sidor så är det väl ett diselblock som dom utgick ifrån ?:-/

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]