Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
Jag provade förra vintern att köra över 230 med vinterdäcken och det var tur att det skedde på två filig motorväg för jag behövde nästan bägge filerna för att hålla bilen på vägen.Men huvudsaken var att BMW ägaren hamnade långt bakom det var det värt. Jag kör på dubbade 215/55-16 på vintern.
Senast redigerad av 1 Jefe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jefe skrev:Jag provade förra vintern att köra över 230 med vinterdäcken och det var tur att det skedde på två filig motorväg för jag behövde nästan bägge filerna för att hålla bilen på vägen.Men huvudsaken var att BMW ägaren hamnade långt bakom det var det värt. Jag kör på dubbade 195/65-16 på vintern.
Ett under att du har dubbarna kvar nu då Jefe:-) Eller så har du blästrade hjulhus och dubbfria däck vid detta laget.....

Jag hittade detta på nätet

http://www.zatasdack.nu/hastighet/hasti ... 1&leftId=4

Hastighet
Sommardäck till EG-typgodkänd personbil samt till nationellt godkänd
personbil, som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha
en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens
konstruktiva hastighet.

På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade
för högre hastigheter än 180 km/tim.

Vinterdäck till EG-godkänd personbil får dock vara dimensionerade för en
högsta hastighet av minst 160km/tim.

På E- eller e-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en betäckning
på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar:

Q 160 km/tim
S 180 km/tim
T 190 km/tim
H 210 km/tim
V 240 km/tim
W 270 km/tim

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak
som bilens hösta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens hösta hastighet
kan finnas i registreringsbeviset.
av hansjkpg
Jefe skrev:Jag provade förra vintern att köra över 230 med vinterdäcken och det var tur att det skedde på två filig motorväg för jag behövde nästan bägge filerna för att hålla bilen på vägen.Men huvudsaken var att BMW ägaren hamnade långt bakom det var det värt. Jag kör på dubbade 195/65-16 på vintern.

då sätter du ju din egen stolthet före att göra det som står i trafikkungörelsen ( framföra sitt fordon säkert)
Hajar inte vitsen med att köra så fort så man inte kan hålla sig på en vägbana , du har inga marginaler då om något skulle hända (ungdomlig dumhet ??)
Användarvisningsbild
av Jefe
Nu tog jag ju i lite extra för att ni skulle förstå att det är farligt att köra fort med däck som inte är gjorda för den hastigheten.Men det var ingen fara för övriga trafikanter för det fanns inga.Klockan var över elva på kvällen och helt tomt på vägen förutom den bmw´n då. Sen var det inte så att det höll på gå åt helvete utan att det var i vingligaste laget att framföra fordonet i den hastigheten.
av erc
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Det där med att det skulle bero på däcken är märkligt, varför gäller det bara på sommaren????

Min Volvohandlare har nu monterat på mina vinterdäck som levereardes med nybilen, det verkar vara T=190 klassade, hur bra är det, Det kan ju inte vara bra, gasar jag upp i 220 km/h kommer min däck att sprängas och jag fara ut i geografin helt lagligt eller?
Vad gäller vinterdäck är reglerna tydliga. Däckens hastighetsklassning behöver INTE överensstämma med bilens konstruktiva maxhastighet. Inte ens i Tyskland. Har vid flera tillfällen hyrt relativt snabba bilar som skotts med H-däck. Då sätter de övertydliga och lydiga tyska hyrbilsfirmorna klisterlappar med hastighetssymbol "max 210km/h" på intrumentbrädan.

I Sverige är det både vanligt och lagligt med Q-däck.
av erc
hansjkpg skrev:
VolvoB20 skrev:
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Det där med att det skulle bero på däcken är märkligt, varför gäller det bara på sommaren????

Min Volvohandlare har nu monterat på mina vinterdäck som levereardes med nybilen, det verkar vara T=190 klassade, hur bra är det, Det kan ju inte vara bra, gasar jag upp i 220 km/h kommer min däck att sprängas och jag fara ut i geografin helt lagligt eller?
vill se dig köra i 220 med vinterdäck *S*
Vad skulle vara speciellt med det?

220km/h på vinterdäck. 220km/h på sommardäck. Skillnad? Finns ju massor av däck med fullt tillräckliga hastighetsklasser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hansjkpg skrev:
VolvoB20 skrev:

vill se dig köra i 220 med vinterdäck *S*
Nu hänger jag inte med, vad är det för konstigt med det??? Bränner man ned genom Tyskland så hamnar jag ofta över 200 på autobahn, så har det i alla fall varit med del bilar jag kört innan. Tycker du det verkar konstigt eller?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Klart man kan köra 220 med vinterdäck. Om inte jag är ute och cyklar (vilket jag inte är eftersom jag sitter vid datorn :wink: ) så är mina vinterdäck till S80 (V8 awd) godkända för upp till 270 blås!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Om de har kunnandet baserat på flera exister[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Hej ALLA! Tog en snabbkik igår kväll p&[…]

Sova i V60 - någon?