Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinmat
Upptäckte idag att hö dimljus hade slutat fungera samt att det är en massa/fukt vatten i det. Vet inte om lampan slocknat pga fukten eller annat?

Kollade instr. boken och att byta lampa verkar ju enkelt men hur tusan får man ut fukten på bästa sätt? Är det svårt att få bort hela dimljuset för att kunna göra ordentligt rent?

Tacksam om ngn har koll på detta, tänkte att jag skulle göra detta till ett lördagsnöje tillsammans med byte av p-lyse på vä sidan vilket verkar mer jävligt, trångt vid luftburken men läste ngn tråd om att man kunde lyfta den för att komma åt lättare.

Tacksam för tips inför morgondagens övningar. :D
av hansjkpg
Martinmat skrev:Upptäckte idag att hö dimljus hade slutat fungera samt att det är en massa/fukt vatten i det. Vet inte om lampan slocknat pga fukten eller annat?

Kollade instr. boken och att byta lampa verkar ju enkelt men hur tusan får man ut fukten på bästa sätt? Är det svårt att få bort hela dimljuset för att kunna göra ordentligt rent?

Tacksam om ngn har koll på detta, tänkte att jag skulle göra detta till ett lördagsnöje tillsammans med byte av p-lyse på vä sidan vilket verkar mer jävligt, trångt vid luftburken men läste ngn tråd om att man kunde lyfta den för att komma åt lättare.

Tacksam för tips inför morgondagens övningar. :D
har du fått in fukt är tätningen kass , då kommer det in mer fukt vilket kommer att kortsluta nya lampor, skippa att använda dimljusen !! hur ofta använder du dom ??? får inte användas ihop med vanliga ljuset , det vet du väl??
Nöj dig med att byta p-ljuset , är min rekommendation
Användarvisningsbild
av Martinmat
Jo det är ju ett alternativ men nu är jag typen som är lite "perfektionist" och då är inte ditt alternativ acceptabelt för mig :wink:

I värsta fall får jag väl byta hela skiten då så det håller tätt, men frågan kvarstår hur får man loss det?
Användarvisningsbild
av hakank
Om det sitter dimljus där så måste dom funka när man besiktar..

/Håkan
Användarvisningsbild
av Martinmat
Problemet löst delvis! Otålig som man är knallade jag nyss ut i garaget och kröp under med ficklampa, gissa vad som hade hänt?!

Jo lampan hängde i kabeln, dvs den hade lossnat från lamphuset. Antagligen har den som bytt förut inte vridit fast allt ordentligt (var lätt att den hamnade snett och bara fäste i ena kanten) och av vibrationer har sedan grejjorna lossnat. Vred fast lampan igen och provade, nu lyser det igen (glödlampan var hel). Får se hur jag gör med fukten, tänkte att den kanske försvinner av värmen om jag kör lite med dimljusen på framöver.

Var ju inte konstigt att det blev fukt då det var ett öppet hål rakt in från baksidan i sprutet från framdäcken etc.

Sen kunde jag konstatera att det går att ta bort de tre torxskruvarna men fördel är nog att ha bilen på en lyft så man slipper få ngt fel av obekväm arbetsställning.

Då är det bara p-ljuset att fixa imorrn. Barnen tyckte dock att pappa skulle vara med på fredagsmyst istället för att krypa runt i garaget :P
av hansjkpg
Var ju inte konstigt att det blev fukt då det var ett öppet hål rakt in från baksidan i sprutet från framdäcken etc.

Sen kunde jag konstatera att det går att ta bort de tre torxskruvarna men fördel är nog att ha bilen på en lyft så man slipper få ngt fel av obekväm arbetsställning.

Då är det bara p-ljuset att fixa imorrn. Barnen tyckte dock att pappa skulle vara med på fredagsmyst istället för att krypa runt i garaget :P[/quote]
du hade garage ?? räcker kanske att ha den inne , OM det är ett varmgarage, annars prova få in en trasa och vrida runt , går inte det finns alltid hårtork, grattis till att ha700 spänn över att köpa julklappar för :wink:
Användarvisningsbild
av Martinmat
Här är en taskig bild på hur det såg ut från baksidan, lite lurigt att få till en bra bild:
Bild

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]