NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
andreas_lofgren skrev:Men gör inte misstaget att tro att 2,0F motorn skulle vara sämre än en "äkta" Volvomotor. Finns ingenting som tyder på det.
Förutom att 1.8F(som jag har nu) är en skit motor, som är trött och drar otroligt mycket bränsle samt stannar av sig själv ibland och inte kan hålla stabil tomgång...

Jag vill verkligen inte ha en motor som känns lika föråldrad som 1.8F.

Dock lutar det nog åt att mitt Volvo ägande förblir en engångs händelse, med tanke på hur man blivit bemött av Volvo när man har problem med bilen...

.
av viktore
andreas_lofgren skrev:Frågan är hur mycket Volvo det är kvar i RS motorn? Jag vet inte, men kan tänka mig att det mesta är unikt för just den motorn.
Det är i princip en S60R motor i RNC förpackning. Det finns inget som är unikt eller "Ford" i den motorn.
av erc
ThomasT skrev:
andreas_lofgren skrev:Men gör inte misstaget att tro att 2,0F motorn skulle vara sämre än en "äkta" Volvomotor. Finns ingenting som tyder på det.
Förutom att 1.8F(som jag har nu) är en skit motor, som är trött och drar otroligt mycket bränsle samt stannar av sig själv ibland och inte kan hålla stabil tomgång...

Dock lutar det nog åt att mitt Volvo ägande förblir en engångs händelse, med tanke på hur man blivit bemött av Volvo när man har problem med bilen...

.
Jag lämnade VAG-koncernen av den där anledningen. Bemötanden under all kritik. Volvo, och då återförsäljaren i synnerhet, har däremot varit enormt duktiga. Från offert till mängder av garantiåtgärder.
Användarvisningsbild
av ThomasT
erc skrev:
ThomasT skrev:

.
Jag lämnade VAG-koncernen av den där anledningen. Bemötanden under all kritik. Volvo, och då återförsäljaren i synnerhet, har däremot varit enormt duktiga. Från offert till mängder av garantiåtgärder.
Återförsäljaren är jag nöjd med, det är Volvo centralt som idi_t förklarar oss kunder när de förnekar att det är ett problem med bilar som stannar och inte kan hålla tomgången.

.
av erc
ThomasT skrev:Återförsäljaren är jag nöjd med, det är Volvo centralt som idi_t förklarar oss kunder när de förnekar att det är ett problem med bilar som stannar och inte kan hålla tomgången. .
Fick indikationer på att Volvo inte riktigt ville acceptera att en motorhuv kunde vara felpressad. Dock såg ÅF till att allt ordnades smidigt för min del.

Har din 1.8F spökat hela tiden - sedan den var ny?
av Lövet
ThomasT skrev:

1,8F är hemsk att köra, håller med. Men jag tror att problemen främst beror på bristande etanolanpassning är att grundmaterialet från Ford skulle vara dåligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
ThomasT skrev:

.
Jag tror visst att många har problem i sitt Volvoägande. Men jag tror inte att Stockholms Taxiägare är idioter. Volvo är ju faktiskt Stockholms om inte Sveriges vanligaste Taxibil. Och det som säljs mest som taxi i Stockholm är just Volvo Flexifuelbilar. Man kan undra vad det betyder.
av Psyko
erc skrev:
I exempelvis TopGear nämns ingenting om att det sitter en Volvomotor i Focus RS. I Teknikens Värld var det en av de första sakerna som nämndes om samma bil.
I TopGear som var i veckan sa Jeremy att det var en Volvomotor i RS !
Den har ju modifierats en del men av vem vet jag inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Psyko skrev:
erc skrev:
I exempelvis TopGear nämns ingenting om att det sitter en Volvomotor i Focus RS. I Teknikens Värld var det en av de första sakerna som nämndes om samma bil.
I TopGear som var i veckan sa Jeremy att det var en Volvomotor i RS !
Den har ju modifierats en del men av vem vet jag inte.
den motorn är inte modiferad, det är en vanligt 2,5t
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]