Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo77
Hej. Mina torkare la av, stannade bara, om jag hjälper till med handen går dom sakta, sakta och stannar igen. Kan det vara torkarmotor? Någon som vet hur man byter eller känner till information om det? Mvh Micke
av hastbomk
Tag bort mekanismen från motorn och kolla om motorn går tungt då också. Sitter upp under handsfacket bakom ett skydd.

Då kan du avgöra om motorn e slut eller om det är armmekanismen som går trögt.
Användarvisningsbild
av erikn
Och lättast att komma åt är att ta ut handskfacket. Har varit tvungen att byta den där vajern ett par gånger, första gången gjorde jag det utan att ta bort handskfacket. Stor risk för ryggskott.
Har själv haft samma fel, torkarna stannade på motorvägen i ösregn. Spännande färd ett tag innan jag körde in i Skärholmens garage och ryckte och slet i skiten under tak. Den gången var det (vill inte kalla det lagret) den prytteln som torkararmen sitter i, och som på undersidan är förbunden med motorn med en vajer.
av volvo77
Öppnade upp torkarmotor och det var en cylinder med två magneter i ett tublock. Ena magneten satt löst och den andra satt fast i tuben. Kan det vara problemet att magneten har lossnat? Bör jag köpa nytt tublock och sätta på?
Mvh Micke
av Amarace
Det är oftast det felet när en motor ger upp, en eller bägge magneterna har lossnat. Är nästan omöjligt att få fast dom långvarigt igen :(
Det är ju lika enkelt att byta hela motorn som att byta huset med magneterna egentligen, och det är nog svårt att hitta nån som säljer enbart huset med magneterna från en fungerande motor.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]