Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Halvmas skrev:Att Volvo skulle ha större felmarginal på färddatorn sommartid än övriga europeiska tillverkare kan jag inte hålla med om. Vintertid går tillsatsvärmaren igång på dieslarna och ökar felprocenten en hel del då den inte räknas in i förbrukningen
Hur svårt kan det vara på en skala 1-10 att göra en färddator som visar rätt. Det kan ju inte vara rocket-sciense

Alla mina volvodieselbilar har visat tokfel, även efter mjukvaru-uppgradering, oftast 10% fel och då pratar vi INNAN bränslevärmaren gått på.

På förra BMWn jag hade tog det två sekunder att fixa. Visade den tex 8 % för lite så knappade man bara in +8 % i justering och tryckte lagra på färddatorn så var allt frid och fröjd. Hur svårt var det, det tog 10 sekunder. Volvo har inte lyckast få dem att visa rätt på flera år.
Fast det verkar ju inte vara så enkelt, för vissa verkar det vara typ 2% (Matzz, ett par inlägg upp), för andra närmare 10-15%. På mina två tankningar så diffar det ett par % så man kan nog inte bara styra upp den. Jag har stängt av den automatiska värmaren för att se om det minskar differensen.
S80N/V70II bensin visar mig veterligen nästan alltid nästan exakt rätt. Har kört många och alla har visat rätt när jag har mätt.

(Jag vet att det är svårt att tanka exakt rätt, men om man tankar samma pump fem gånger i rad och får med två decimaler rätt så....)
FSandstrom skrev:Fast det verkar ju inte vara så enkelt, för vissa verkar det vara typ 2% (Matzz, ett par inlägg upp), för andra närmare 10-15%. På mina två tankningar så diffar det ett par % så man kan nog inte bara styra upp den. Jag har stängt av den automatiska värmaren för att se om det minskar differensen.
Jo det var jätteenkelt. om min BMW visade 12% för lite knappade jag bara in +12% korrigering på min färddator så visade den rätt sedan.

Visade kompisens BMW 6% för mycket knappade han in -6% så visade hans färddator också rätt sedan, tog max 30 sekunder att göra, kostade noll kronor och funkade alltid.

Det var verkligen ingen raketforskning utan busenkelt. Men nu har BMW också tagit bort denna suveräna funktion på nya bilar. Var nog alldeles för billigt, bra och enkelt.

Självklart kan detta inte kompensera för om man också kör med bräsnlevärmaren, men jag har inte startat min ännu för här är det fortfarande varmt som satan.
VolvoB20 skrev:
FSandstrom skrev:Fast det verkar ju inte vara så enkelt, för vissa verkar det vara typ 2% (Matzz, ett par inlägg upp), för andra närmare 10-15%. På mina två tankningar så diffar det ett par % så man kan nog inte bara styra upp den. Jag har stängt av den automatiska värmaren för att se om det minskar differensen.
Jo det var jätteenkelt. om min BMW visade 12% för lite knappade jag bara in +12% korrigering på min färddator så visade den rätt sedan.

Visade kompisens BMW 6% för mycket knappade han in -6% så visade hans färddator också rätt sedan, tog max 30 sekunder att göra, kostade noll kronor och funkade alltid.

Det var verkligen ingen raketforskning utan busenkelt. Men nu har BMW också tagit bort denna suveräna funktion på nya bilar. Var nog alldeles för billigt, bra och enkelt.

Självklart kan detta inte kompensera för om man också kör med bräsnlevärmaren, men jag har inte startat min ännu för här är det fortfarande varmt som satan.
Ok, jag hade 10% på första tankningen, och 8% andra tankningen och då körde jag bränslevärmaren någon gång på andra tanken. Får se om någon vecka vad tredje tanken visar, det var dock olika typer av däck (sommar 17", vinter16").
FSandstrom skrev:
VolvoB20 skrev:

Jag tror att skillnaden mellan 17" sommar och 16" vinter är max 1,5 procent... kanske är sommardäcken mer lättrullande - är det Michelin Primacy HP?

Ok, jag hade 10% på första tankningen, och 8% andra tankningen och då körde jag bränslevärmaren någon gång på andra tanken. Får se om någon vecka vad tredje tanken visar, det var dock olika typer av däck (sommar 17", vinter16").
Min V70II -10 businessmomentum manuell har efter drygt 100 mil dragit ca 0,73 på kortkörning (30 första milen inkl demokörning av polarna) och fullastad med takbox mellan sundsvall - Åre - sundsvall 0,59 (87 km/h medelhastighet) så jag är nöjd med förbrukningen. Skall nog sägas att både jag och frugan har en ganska "snål" körstil utan att köra sakta.

Hade en V50 2.0d -07 tidigare och den drog lite mindre dvs ca 0,6 - 0,55 kortkörning och ca 0,5 - 0,55 långkörning med takbox.

Det är bara att grattulera mig själv och alla andra 2,4d ägare till en bil med motor som kan kombinera bra drag och samtidigt vara snål. Snart är tom bakluckan snygg...
Joppe skrev:Min V70II -10 businessmomentum manuell har efter drygt 100 mil dragit ca 0,73 på kortkörning (30 första milen inkl demokörning av polarna) och fullastad med takbox mellan sundsvall - Åre - sundsvall 0,59 (87 km/h medelhastighet) så jag är nöjd med förbrukningen. Skall nog sägas att både jag och frugan har en ganska "snål" körstil utan att köra sakta.

Hade en V50 2.0d -07 tidigare och den drog lite mindre dvs ca 0,6 - 0,55 kortkörning och ca 0,5 - 0,55 långkörning med takbox.

Det är bara att grattulera mig själv och alla andra 2,4d ägare till en bil med motor som kan kombinera bra drag och samtidigt vara snål. Snart är tom bakluckan snygg...
Hej, läser du av enligt färddatorn eller? 0,50 med takbox till V50, wow... :roll:
supersonic skrev:
Joppe skrev:Min V70II -10 businessmomentum manuell har efter drygt 100 mil dragit ca 0,73 på kortkörning (30 första milen inkl demokörning av polarna) och fullastad med takbox mellan sundsvall - Åre - sundsvall 0,59 (87 km/h medelhastighet) så jag är nöjd med förbrukningen. Skall nog sägas att både jag och frugan har en ganska "snål" körstil utan att köra sakta.

Hej, läser du av enligt färddatorn eller? 0,50 med takbox till V50, wow... :roll:
Japp, det gör jag. Även om den kanske visar lite optimistikt (lågt), så brukar det inte variera så mycket enligt biltester som jag läst. Det senaste snåltesterna av v70 1,6 i automobil så stämde volvos fordonsdator exakt. Vad har ni för erfarenheter av fordonsdatorernas förbrukningssiffror?

Nu har jag kört 250 mil och den drar ca 0,6 - 0,65 blandad körning, dvs jag har ca 20 km till jobbet + kortkörning och svinkallt. Allt enligt fordonsdatorn.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 35
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.