Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Vid besiktning av min 850 så fick jag ett nedslag ang. att handbromsen kärvade. Den tog ordetliget, men vill inte gå tillbaka direkt då man släpper ner den igen. Som jag förstått så kan de räcka med att smörja upp delarna, men kan även vara vajern. Min fråga är om de endast sitter en vajer till handbromsen eller om de är två? Samt om man på något sätt kan se på vajern ifall den är dålig? Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
av sebb
det går la EN vajer bak till bakaxeln och sedan delas den upp där till två, jag e inte säker men ja tror det är så... plocka ner trumman och smörj in alla delar så funkar det nog, jag har samma problem med min så ja ska göra samma sak..
av erikeriksson
Hej, på min 850 lossnade beläggen från backarna och det blev alla möjliga konstiga fel, tror det är ett vanligt fel. Tag bort skivan/trumman och byt backar på båda sidor. Det är en vajer per sida.
av *pettson*
Ricaro skrev:Vid besiktning av min 850 så fick jag ett nedslag ang. att handbromsen kärvade. Den tog ordetliget, men vill inte gå tillbaka direkt då man släpper ner den igen. Som jag förstått så kan de räcka med att smörja upp delarna, men kan även vara vajern. Min fråga är om de endast sitter en vajer till handbromsen eller om de är två? Samt om man på något sätt kan se på vajern ifall den är dålig? Tacksam för alla tips!
vanligast är att alltihopa är feljusterat..
släpp spakjusteringen..
ut till hjulen, justera in backarna..
av med trummorna..
nu kan du smörja upp exentrarna..
sen åter på med trummorna..
justera ut så det låser.. tillbaka 2 hack..
justera nu spaken så den låser på 5-8 hack..
DONE..

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]