Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fyllde på olja i bilen, och råkade bli en liten bit ovanför max-strecket. Sedan dess surar den vid start ibland. Har svårt att tända och droppar bensin ur avgasröret. Är det tändstiften som har blivit blöta efter för högt oljetryck eller liknande? Har tidigare hört från verkstad att det inte ska göra något om man fyller lite för mycket olja.
Motor: 2.5 Turbo.

Tackar på förhand.
Nu har det gått en månad sedan jag postade den här frågan, eftersom problemet försvann efter att den hade bråkat på sättet som beskrivs ungefär tre gånger. Bytte ändå tändstiften eftersom min verkstadskontakt påstod att det var det vanliga felet med Volvo.

Nu de sista dagarna har startproblemen kommit tillbaka. Funderade ett tag på om det var klassiska felet med kort körning efter kallstart, men så är det inte. Tvärtom snarare. Den startar alltid "första gången", det vill säga när man ska ut och köra. Motorn blir varm, låter den stå i en kvart-halvtimme och sen vill den inte starta. Startmotorn går, och efter ett tiotal försök går den igång. Dör aldrig under färd. Dessutom är motorn varm vid startförsöken eftersom den inte har hunnit kallna, tempmätaren visar så gott som på arbetstemp.

Är det bränslepumpen som strular?

Bil och motor: S70 2.5T -98
av *pettson*
Hör du pumpen surra när du drar på nyckeln? Iof en enkel kontroll under stora säkringslocket (bränslereläet sitter där) gör ju att du kan demontera reläet och kika efter sprickor. OM nu en givare är problemet borde du fått en felkod på detta. Så urläsning vore ju ypperligt. Nästa steg är ju om det kan tänkas vara startspärren som är problemet. OFTAST isåfall antennringen runt nyckeln. Tänkte mest på steget mellan varmt och kallt i kupen.
*pettson* skrev:Hör du pumpen surra när du drar på nyckeln? Iof en enkel kontroll under stora säkringslocket (bränslereläet sitter där) gör ju att du kan demontera reläet och kika efter sprickor. OM nu en givare är problemet borde du fått en felkod på detta. Så urläsning vore ju ypperligt. Nästa steg är ju om det kan tänkas vara startspärren som är problemet. OFTAST isåfall antennringen runt nyckeln. Tänkte mest på steget mellan varmt och kallt i kupen.
Tack för svaret!

Pumpen hörs i någon sekund om man lyssnar genom tanklocket, normalt eller?

En felkodsläsning gjordes när stiften byttes för ca två veckor sedan, och det visade ingenting.

Har två nycklar, varav en är sprillans ny och i det närmaste oanvänd, samma fel med båda. Ska tillägga att tändningslåset går att röra, det vill säga att det inte sitter stumt. Kan ruckas åt alla håll, inte mycket, men helt stumt sitter det inte.
Blir inte riktigt klok på det här.
Ska göra en ny felkodsläsning först nästa vecka, får se om det ger något nytt.
Nu har jag kollat felkoder och det finns inga alls. Då kan man räkna bort startspärren?

Konstigt så har problemet lyst med sin frånvaro under någon vecka igen, och har kört en hel del så det har blivit starter vid alla möjliga motortemperaturer. Utan problem.
av *pettson*
fotomarkus skrev:Nu har jag kollat felkoder och det finns inga alls. Då kan man räkna bort startspärren?

Konstigt så har problemet lyst med sin frånvaro under någon vecka igen, och har kört en hel del så det har blivit starter vid alla möjliga motortemperaturer. Utan problem.
Startspärren ger ingen felkod. Varför skulle den det??
OM antennringen är för dålig så kan inte information gå mellan nyckeln och styrdonet.
Med andra ord stöldskyddet går i och bilen vägrar starta, precis som systemet är konstruerat för.
System som fungerar som tänkt ger inte felkod.
*pettson* skrev:
fotomarkus skrev:Nu har jag kollat felkoder och det finns inga alls. Då kan man räkna bort startspärren?

Startspärren ger ingen felkod. Varför skulle den det??
OM antennringen är för dålig så kan inte information gå mellan nyckeln och styrdonet.
Med andra ord stöldskyddet går i och bilen vägrar starta, precis som systemet är konstruerat för.
System som fungerar som tänkt ger inte felkod.
Det har du nog rätt i, nu när du säger det.

Dels hade jag läst mig fram till att om immobilizern går igång så skall det synas i felkoderna, och detsamma sa de på verkstaden. Men immobilizern kanske inte har med just det felet att göra?
av *pettson*
Om immobilizern INTE går igång.. så lär du få felkod. Inte före dess. Däremot bör en märkesverkstad lätt kunna se i realtid om kommunikationen med nyckeln fungerar. Det är inte information som lagras bland felkoderna.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]