Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zolle
Alltså...nu var det inte snack om att ge fel information eller spräcka skallen eller nåt annat utan bara att SLIPPA PLINGET. Har haft flera volvo förut, dock inget sånt här elektronikmonster. Då har det absolut enklaste varit att simulera bältesnedstoppning, dvs kortsluta kablarna. Då slipper man ha ett extra clip i bilen som ska sättas i och sedan tas ur när man ska sätta in det rätta osv. Om det nu är så att det inte fungerar på en V70 så - fine, då får det vara, jag får stå ut med Big Brother-plinget. Jag är för bältesanvändning, det är inte det, men jag vill INTE att min bil ska tala om det för mig...
av Perra N
Är inte detta fel forum att lägga tråden i? Du har ju en V70N?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jo den ligger i fel forum, trodde tråden skulle bli flyttad, men det kanske kommer.
jag ville bara göra dig uppmärksam på att du inte ska ge styrenheten fel info!

det finns en mjukvara som är för amrekanska marknaden, där man kan få annan karaktär på ljudet.

det kommer då att sluta plinga eter en stund, men plingar alltid om nyckeln är i tänningslåset & förardörren öppen, lika så får du alltid några pling isamband med start.

allt detta fins i en tråd, så SÖK.
av Knasen
Kortslut inte kablarna, utan låt den ena kabeln vara avklippt, nämligen violett, orange/svart skall vara hel. Färgerna kan olika på årsmodelerna, men får väll prova dej fram
Användarvisningsbild
av Sparkz
*flyttar*
Användarvisningsbild
av zolle
Knasen, om man klipper den ena kabeln, får inte styrenheten fel info då? Alltså, det jag vill ha bort är plinget, inte att airbagsen ska fungera på fel sätt. Nu har jag i alla fall kopplat ihop trådarna igen och gissar att jag måste pallra mig till Volvo för att släcka meddelandet. Det går inte att bara ta bort jordkabeln en stund? Nån som vet? Och förresten sen att hitta batteriet, det var ju inte så lätt...fanns ju inget under motorhuven... :) Hittade i stället nån väl inskruvad låda bredvid reservhjulet som ser lite batteriliknande ut... ja, jag vet, jag är inte mycket till mekaniker ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
zolle skrev:Knasen, om man klipper den ena kabeln, får inte styrenheten fel info då? Alltså, det jag vill ha bort är plinget, inte att airbagsen ska fungera på fel sätt. Nu har jag i alla fall kopplat ihop trådarna igen och gissar att jag måste pallra mig till Volvo för att släcka meddelandet. Det går inte att bara ta bort jordkabeln en stund? Nån som vet? Och förresten sen att hitta batteriet, det var ju inte så lätt...fanns ju inget under motorhuven... :) Hittade i stället nån väl inskruvad låda bredvid reservhjulet som ser lite batteriliknande ut... ja, jag vet, jag är inte mycket till mekaniker ;)
du får inte ta bort plinget genom att lura SRS styrenheten att du har bälte på dig!

jag tror inte du kan klippa kablarna heller, då får du felkod på avbrott istället för kortslutning!
Användarvisningsbild
av zolle
Nu har jag varit inne på Volvo och fått felmeddelandet släckt. Dessutom hjälpte de mig med att ladda in lite mjukvara som gjorde att bältesvarnaren inte piper o blinkar - utan att sabba för SRS..! Tjoho! Kostade några hundringar men det är det värt. De var väl inte så pigga på att ladda in det programmet, inget de skyltar med precis...
Användarvisningsbild
av greeeken
zolle skrev:Nu har jag varit inne på Volvo och fått felmeddelandet släckt. Dessutom hjälpte de mig med att ladda in lite mjukvara som gjorde att bältesvarnaren inte piper o blinkar - utan att sabba för SRS..! Tjoho! Kostade några hundringar men det är det värt. De var väl inte så pigga på att ladda in det programmet, inget de skyltar med precis...

bältesvarnaren inte piper o blinkar - utan att sabba för SRS?? hur menar du inte sabbar för srs?
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
zolle skrev:Nu har jag varit inne på Volvo och fått felmeddelandet släckt. Dessutom hjälpte de mig med att ladda in lite mjukvara som gjorde att bältesvarnaren inte piper o blinkar - utan att sabba för SRS..! Tjoho! Kostade några hundringar men det är det värt. De var väl inte så pigga på att ladda in det programmet, inget de skyltar med precis...

bältesvarnaren inte piper o blinkar - utan att sabba för SRS?? hur menar du inte sabbar för srs?
Gissar att han fåt den amrekanska mjukisen som plingar vid tänning på några gånger & alltid om dörren är öppen & ntckel är kvar i t-låset.

Det är ialla fall den enda jag känner till.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]