Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#346183
Alex

Jag menar maxlängden på kablarna om dom är kortare så blir det mindre spänningsfall
Om du menar att 86 kommer från en brytare med 12 volt spänning så är din koppling nästan helt rätt

Vad man skulle kunna tillägga är att om den kabeln på "andra sidan" brytaren kommer från kabeln som går till heljuset är detta att föredra ( från heljuset via brytaren till reläet) du får då en "laglig koppling"
vilket innebär att inte extraljusen kan lysa om inte heljuset är påslaget.

Det finns egentligen två anledningar varför man säkrar av komponenter , är det elekrtonik mm så vill man säkra av mot komponentfel ,om fel skulle uppstå i komponenten vill man att säkringen skall bryta för att inte få större skador på utrustningen, det andra fallet tex dina extraljus vill man säkra av för att få ett sk kortslutningsskydd .
detta för att förhindra brand .
Om du monterar en säkring på 30 eller 40 ampere har ingen betydelse , den kommer ändå att fungera som kortslutningsskydd.

Jag tycker du skall kolla
Är reläet märkt för 30 amp eller mer , detta har med dom inre kontakternas förmåga att överföra tillräkligt med ström
Matnings kabeln från batteriet + är 6 kvadrat mm
Kablarna till varje extraljus är minst 2,5 kvadrat mm om du har 60 watt lampor 4 kvadrat mm om du har 100 watt lampor
Att dina eventuella skarvar är bra gjorda
Sist men inte minst att du har riktig jord kontakt i fästet till dina lampor

lycka till

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)