NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keerik
andreas_lofgren skrev:Kan inte låta bli att undra över körsträckan, du har alltså haft bilen i 38 dagar och då kört 714 mil. På ett år skulle du köra 6865 mil i den takten. Bor du i bilen? :shock:
:D Hej Andreas och alla andra som undrar.... Man kan ju tro att jag bor i bilen, men nej. Jag har den turen :roll: att ha 10 mil enkel resa till mitt jobb. (Som gammal "Norrlänning" så tycker jag det är helt ok med den sträckan att pendla) Men söker visserligen jobb på närmare håll eftersom jag har blivit uppsagd som en hel del andra... Så vi får se vad det blir.. Har lite på "G"
av matthh
Har också nyligen hämtat ut en v50 DRIVe. Grym bil på alla sätt och vis, men jag tycker utväxlingen på 3an är lite för hög. I skarpa kurvor i 20-30km/h så måste tvåan i för att bilen ska få kraft. Vanesak dock, men det blir en hel del växlande i stan.

Däremot i 70km/h med femman i och en förbrukning på 4l/100km kan man inte vara annat än nöjd. Speciellt då bilen bara gått 150 mil än så länge.
av cyberlelle
Har hunnit köra 240 mil med min V50 DRIVe sen jag hämtade den och igår var jag ute och gjorde en lite längre körning (nästan 60 mil). Då passade jag även på att kolla upp förbrukningen och tankade innan jag körde hem igen.
Dom första 29 milen så drog den enligt färddatorn 4.7 l/100km. Den verkliga förbrukningen var 5.1 l/100km. Felvisningen beror antagligen på att det var mellan -5 och -10 grader under hela resans gång så dieselvärmaren gick säkert in ibland.
På hemvägen så visade färddatorn 4.2 l/100km och den verkliga förbrukningen var 4.3 l/100km.
Snitthastigheten vid båda tillfällena var 95 km/h och hastigehten varierade mellan 70 och 110 km/h (ibland kanske lite mer ;) )
Ska verkligen bli intressant att se vad förbrukningen hamnar på när bilen är inkörd och sommardäcken åker på med dom "rätta fälgarna".
av Gourmand
Mycket intressant läsning. Särskilt för mig som är ny här på forumet. Efter många år som nöjd Citroen-ägare med gashydraulik, så bli det byte. Har nu provkört just en V50 1,6 Drive. Motorn känner jag väl till eftersom det är just en Citroen-motor (PSA) och tyckte att Volvo gjort ett fint jobb med att anpassa denna fina motor till V50:n. Bilen i övrigt gjorde ett fint intryck på mig och slö var den definitivt inte. Kraften räclte till med råge, om man lär sig växla vid rätt varvtal och utnyttja motorns kraft rätt. Vad jag förstått så är bilen standardutrustad med tillsatsvärmare med tidur ? Stämmer det ? I så fall mycket generöst. Kommer att göra ytterligare en lite längre provkörning i helgen, sen blir det möjligen affär. Nu när jag för en gångs skull kan kosta på mig en ny bil vill man ju också välja färg. Det är väl det enda som kan bli ett problem. Tips ?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja, dieselvärmare med tidur är standard på DRIVe :)

Electric silver metallic ser väldigt bra ut, och smutsen syns inte så lätt på den :P

/Kalle
Användarvisningsbild
av henka35
Gourmand skrev:Mycket intressant läsning. Särskilt för mig som är ny här på forumet. Efter många år som nöjd Citroen-ägare med gashydraulik, så bli det byte. Har nu provkört just en V50 1,6 Drive. Motorn känner jag väl till eftersom det är just en Citroen-motor (PSA) och tyckte att Volvo gjort ett fint jobb med att anpassa denna fina motor till V50:n. Bilen i övrigt gjorde ett fint intryck på mig och slö var den definitivt inte. Kraften räclte till med råge, om man lär sig växla vid rätt varvtal och utnyttja motorns kraft rätt. Vad jag förstått så är bilen standardutrustad med tillsatsvärmare med tidur ? Stämmer det ? I så fall mycket generöst. Kommer att göra ytterligare en lite längre provkörning i helgen, sen blir det möjligen affär. Nu när jag för en gångs skull kan kosta på mig en ny bil vill man ju också välja färg. Det är väl det enda som kan bli ett problem. Tips ?
Vit är snygg....

Bild

//Henrik
av Gourmand
henka35 skrev:
Gourmand skrev:Mycket intressant läsning. Särskilt för mig som är ny här på forumet. Efter många år som nöjd Citroen-ägare med gashydraulik, så bli det byte. Har nu provkört just en V50 1,6 Drive. Motorn känner jag väl till eftersom det är just en Citroen-motor (PSA) och tyckte att Volvo gjort ett fint jobb med att anpassa denna fina motor till V50:n. Bilen i övrigt gjorde ett fint intryck på mig och slö var den definitivt inte. Kraften räclte till med råge, om man lär sig växla vid rätt varvtal och utnyttja motorns kraft rätt. Vad jag förstått så är bilen standardutrustad med tillsatsvärmare med tidur ? Stämmer det ? I så fall mycket generöst. Kommer att göra ytterligare en lite längre provkörning i helgen, sen blir det möjligen affär. Nu när jag för en gångs skull kan kosta på mig en ny bil vill man ju också välja färg. Det är väl det enda som kan bli ett problem. Tips ?
Vit är snygg....

Bild

//Henrik
Kan inte annat än hålla med. V50:n gör sig mycket bra i vitt. Har faktiskt sett några i verkligheten och tänkt just att bilen är mkt snygg i vitt, särskilt när den är nedlackad.
av Gourmand
~Kalle~ skrev:Ja, dieselvärmare med tidur är standard på DRIVe :)

Electric silver metallic ser väldigt bra ut, och smutsen syns inte så lätt på den :P

/Kalle
Är det den "vanliga" silvermetallicfärgen ? Kanske ska gå in på Volvos sida och kolla ?
Kör en solid vit V50 DRIVe summum ett par gånger i veckan. Den går helt suveränt! Ha gått ca 650 mil och medelförbrukningen har varit ca 5,9l/100km (100% stadskörning med 17"). Nu sitter det 15" alu och friktionsdäck istället och förbrukningen har gått ner till 5,1l/100km.

Blandar man in lite landsväg så är man nere på 4,X istället. Plus att den faktiskt är pigg med! :D

Men jag kan tillägga att det inte är någon bil jag hade köpt om jag bara skulle ha en bil. För då hade jag absolut velat ha mer motor!
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]