...

Moderator: Moderatorer

av RoadRunner1
När jag nyligen drack 50 cl burk öl med en alkoholstyrka på 3.5 % till maten blev jag konfunderad om jag kunde köra 10 mil som jag planerat och ringde polisens icke akutnummer där man inte kunde ge minsta svar på detta utan alkotest !?.Fick för mig att man kunde mäta detta på längd och vikt i förhållande till som sagt mängden och alkoholstyrkan.Men fabror blå eller rättare sagt fru blå envisades men att det bara berodde på min kropps alkoholupptagning där en del kan köra på 3.5 % och andra kanske inte klarar ens burk öl på 2.8 % .Varför påstår då vissa att de klarar just det ena och andra men inte nästa procenthalt och mängd när det gäller denna alkohol när de inte har gjort minsta alkotest på sin kropp !?. ?:-/

Vidare uppstod en andra fråga som ställdes till anhöriga efter samtalet med fabror blå , förlåt fru blå.Får man gå och sätta sig i bilen med nycklarna i fickan för att hämta något eller man åker dit för rattfylleri då med vilket jag hört en del historier om !?. ?:-/

Gick ner till stationen istället och tog tåget.Undrar egentligen om lokföraren fick skjutsa mig med denna mängd och alkoholstyrka. :D

(P.S För att undvika missförstånd när ämnet kan vara känsligt så dricker jag ca två burkar öl i veckan på 50 cl med en alkoholhalt av 3.5 %.Och då är jag varken full eller alkis).
Senast redigerad av 3 RoadRunner1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är helt individuellt hur mycket alkohol man "klarar av". Men har du intagit alkohol - avstå att köra..

Har för mig att en 2.8% öl motsvarar en halv snaps med 40%igt. Skulle du sätta dig bakom ratten efter att ha druckit en halv snaps? :wink:

/Kalle
av Amarace
Varfär funderar du ens??
Har du ens smuttat på något med alkohol i så låter du bilen stå, såpass enkelt är det!

Angående att åka dit för att du går till bilen med nycklarna i fickan, så fort du är på förarsidan påverkad kan du åka dit, sen spelar det ingen roll om bilen är igång eller inte. Händerna på ratten så kör du.
av I.H.P
Det som jag i alla tider hört är att om man sitter bakom ratten med motorn startad eller att bilen rullar så räknas det som att man är förare. Mao: Inte läge att torrgasa när man druckit!
//Björn
Användarvisningsbild
av buddha88
Skulle inte sätta mig o åka om ja druckit en burk öl.

Du får sitta på förarplatsen me nycklarna i handen om du vill o d e inte rattonykterhet men om du stoppar in nyckeln i tändningslåset utan o vrida eller nåt så räknas d som rattonykterhet

O kom ihåg: DON`T DRINK AND DRIVE
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag testade en sån här alkoholmätare förra sommaren. Det var förvånansvärt mycket jag kunde dricka utan att den sa ifrån.

Nu verkar ju kvaliteten på dessa minst sagt varierande men detta var i alla fall en av de modellerna som placerat sig bäst i vi bilägares (?) test några månader innan.

2 burkar 33cl starköl var inga problem alls. Nu hade jag aldrig satt mig och framfört en bil efter det oavsett, men en burk folköl -> definitivt

Jag hör också, lite kontroversiellt kanske, till dem som anser att 0.2 promille är i lägsta laget, det finns en anledning till att körkortet inte ryker redan då utan att det bara blir böter samt att många av våra grannländer har högre gräns.

En klar majoriteten av de olyckor som sker med berusade människor inblandade har betydligt mer än 0.2 promille.

Detta säger jag trots att jag dels har en nära anhörig som är ett kolli efter att ha blivit överkörd av en grovt rattonykter samt för några år sedan förlorade en fd. lagkamrat då föraren av bilen han satt i var onykter, körde av vägen och in i ett träd.

I båda dessa fall var förarna grovt rattonyktra, dvs hade över 1 promille i blodet.

Skrivet av Robert Collin tidigare i höstas
Hur berusad är en vuxen karl med 0.2 promille alkohol i blodet? Inte särskilt.
Är han för full för att kunna köra bil? Nej, inte alls.
Men det är förbjudet. I varje fall i Sverige.
I grannländerna Danmark och Finland är förbudsgränsen 0,5 promille.
0,5 är den vanligaste gränsen i Europa men en del länder har fortfarande 0,8 medan många före detta Öststater har 0,0. Gamla Östtyskland hade 0,0 under kommunisttiden, men fick höjd gräns till 0,5 när Öst- och Västtyskland blev ett rike igen.
Var promillegränsen hamnar är mer en politisk fråga än betingat av fakta.
Bilförare med mindre än 0,5 promille orsakar aldrig några olyckor. Statistiken visar att de är inte farliga i trafiken.
Riskerna börjar upp emot en promille och de flesta rattfyllon som orsakar olyckor har långt över en promille.
Och de är oftast alkoholister eller unga pojkar som tappat omdömet efter en fest.
I de flesta civiliserade länder är det både tillåtet och socialt godkänt att köra hem efter en bättre middag. Och så skulle jag gärna se att vi hade det även i Sverige. En öl till förrätten, ett par glas vin till maten, kanske hoppa över avecen till kaffet och sen hem med egen bil är helt i sin ordning på andra sidan Öresundsbron och jag har gjort det många gånger själv.
Men i Sverige är det kriminellt. Och inte nog med det. Man blir uthängd som en dålig människa, tvingas till pudlar och blir kanske av med jobbet. För att man är ”ett dåligt föredöme”.
Men låt oss lämna den pryda ankdammen Sverige för en stund till. I Tyskland är det fri fart på Autobahn. I Sudan är det förjudet för kvinnor att gå i byxor. I hela Saudiarabien måste kvinnor ha slöja, men i norra Saudi duger bara heltäckande med titthål. I Italien är det snarast en fördel för äldre manliga - gifta - politker att ha unga älskarinnor.
Det handlar om lokala sedvänjor, om politik, religion, attityd, patriarkat och fundamentalism. Men knappast om absoluta fakta. Det är precis lika lite vetenskap som vår 0,2-promillegräns.
Nu håller jag inte med om allt han säger och jag kan se att det finns en vits att han en lite lägre promillegräns än vad som är farligt för att folk inte ska börja kalkylera på hur mycket de har i blodet och kanske ha för mycket och bli målsökande missiler i trafiken.
För min del kan vi lika gärna höjja till 0.4 promille som låta det vara kvar vid 0.2. Jag förespråkar defintivt att inte ta bilen om man är osäker att man klarar sig inom lagens ramar men jag tycker det är lite för mycket snack om att föräldrarna som tagit några glas vin till maten kvällen innan och nu kör ungarna till träningen dagen efter med 0.21 promille i blodet är livsfarliga och borde avrättas. Då är alla helnyktra som inte kan köra bil betydligt värre.

*springer och gömmer mig bakom soffa*

mvh
Anders

/Anders
Användarvisningsbild
av Scania
När jag skall köra bil så dricker jag inte ens kaffe lagat på spritkök... :)

Skämt åsido; för mig gäller den enkla regeln: köra bil ELLER alkohol. Varför dricka ens en lättöl om man snart skall köra bil?
av LarsBd
Robert Collin har en mycket märklig inställning till alkohol och bilkörning för den enda vettiga gränsen är faktiskt 0.0 promille, då uppkommer aldrig diskussionen om personen i fråga kan/får köra eftersom han "bara" druckit en eller möjligen ett par öl. Enkelt och rakt alkohol = ingen bilkörning, vissa hävdar då att man inte ens kan äta en likörpralin och i princip är det så men då man måste ha felmarginal på alkotesterna bör man hamna på någon/några promille innan det blir straffbart. Till en sådan gräns når inte en eller två chokladbitar.
Användarvisningsbild
av Funk
Svår fråga det där...0,2 gränsen är väl satt så lågt för att alla som över huvud taget druckit något alkoholhaltigt skall bli skraja och lämna bilen hemma.
Personligen tycker jag att det är dravel att man inte kan köra efter en öl eller ett glas vin till middagen och skulle gärna se att vi gick tillbaka till 0,5-gränsen. Den användes från 1951 till 1990 och inte har det blivit säkrare av skärpningen efter det...de som smäller på grund av alkoholpåverkan har som regel mycket högre halter än så....
Likörpraliner kan man gott äta, skölj munnen bara om det mot förmodan skulle ge utslag, och andraprovet är OK.

/Thomas
av LarsBd
Nu är det så att problemet med en gräns som ligger en bit över 0 är att de flesta inte vet var gränsen går och inte heller andra vet var gränsen går för en enskild person. Med 0 som gräns vet alla exakt hur mycket alkohol som tillåts före bilkörning för vem som helst. Förmodligen förekommer det ofta att folk undviker att protestera mot att en som druckit alkohol tar bilen just för att man inte vet var just den personen har sin gräns och att man kanske bara har sett var 4:e glas som personen i fråga har druckit. Med en 0-gräns kan man säga till redan efter första glaset utan att man behöver diskutera om personen kan dricka 1 eller 2 öl innan det är ett lagbrott att köra som det omedelbart blir med en noll komma någonting-gräns.
Det räcker att 1 på 1000 inte själv känner skillnaden på ofarlig och farlig promillegräns för att det ska vara motiverat med ett direkt förbud mot all alkohol i samband med bilkörning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]