Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bumpar den här tråden lite. Börjar bli mer och mer säker på att nåt är riktigt galet med bilen.

Tre uppsättningar däck + fälgar har rengjorts, balanserats och monterats utan skillnad. Bilen börjar skaka vid kanske 70 km/h och är som jävligast vid 80-85.

Idag på motorvägen fick jag "nöjet" att uppleva hur den betedde sig i 120 km/h. Nackstödet på passagerarstolen skakade nog iallafall 2 cm fram och tillbaka (snabbt förstås), när jag kollade i backspegeln såg det ut ungefär som med rejält hög volym på stereon. Jag överdriver inte om jag säger att det kändes som att sitta på en centrifugerande tvättmaskin.

Det konstiga är att det kan bli sämre och bättre utan synbar skillnad på underlag. Jag körde med farthållare på prick 120 km/h idag och det värsta skakandet kändes som det kom och gick. Skakfri var den aldrig, långt ifrån. Ska jag säga nåt så kan den ha skakat värre när man svängde höger än vänster. Nu är det ju inte mycket svängar på motorväg/landsväg men jag upplevde det några gånger som att det blev bättre i en vänsterkurva, för att sedan bli värre igen när man rätade ut.

Kan det vara så illa att mellanaxeln/kardanaxeln är skev? Den snurrar ju konstant även utan bakhjulsdrift och lär väga ett antal kilo. Man kan tänka sig att en sådan i obalans skulle få bilen att skaka rätt rejält. Gissar att det är sjukt jobbigt att demontera den för att kolla...

Drivaxlar, kan man kolla dem?
Drivknutar, kan det vara de som bråkar?
Tartryffel skrev:Bumpar den här tråden lite. Börjar bli mer och mer säker på att nåt är riktigt galet med bilen.

Tre uppsättningar däck + fälgar har rengjorts, balanserats och monterats utan skillnad. Bilen börjar skaka vid kanske 70 km/h och är som jävligast vid 80-85.

Idag på motorvägen fick jag "nöjet" att uppleva hur den betedde sig i 120 km/h. Nackstödet på passagerarstolen skakade nog iallafall 2 cm fram och tillbaka (snabbt förstås), när jag kollade i backspegeln såg det ut ungefär som med rejält hög volym på stereon. Jag överdriver inte om jag säger att det kändes som att sitta på en centrifugerande tvättmaskin.

Det konstiga är att det kan bli sämre och bättre utan synbar skillnad på underlag. Jag körde med farthållare på prick 120 km/h idag och det värsta skakandet kändes som det kom och gick. Skakfri var den aldrig, långt ifrån. Ska jag säga nåt så kan den ha skakat värre när man svängde höger än vänster. Nu är det ju inte mycket svängar på motorväg/landsväg men jag upplevde det några gånger som att det blev bättre i en vänsterkurva, för att sedan bli värre igen när man rätade ut.

Kan det vara så illa att mellanaxeln/kardanaxeln är skev? Den snurrar ju konstant även utan bakhjulsdrift och lär väga ett antal kilo. Man kan tänka sig att en sådan i obalans skulle få bilen att skaka rätt rejält. Gissar att det är sjukt jobbigt att demontera den för att kolla...

Drivaxlar, kan man kolla dem?
Drivknutar, kan det vara de som bråkar?

Eftersom du har fyrhjulsdrift (rätta mig om jag har fel) så kan det vara nånting i kardan som är i obalans. Har ägt en MB 200 E och den skakade/vibrerade när den kom upp i ca 70-80 km/h, bytte hardyskivan (som det heter på mb-språk - tror att de är jämförbart med kardanknut) den var helt slut. Efter detta slutade skakningarna/vibrationer helt. Vet ej om detta är till nån nytta för dig men det skadar ju iallafall inte. :-)-)
Kolla kardan knutarna har haft bil där "Fettet" kastats ur knuten gissa om den vibrerade
Man blev varm i hela kroppen av att köra den bilen från 80km/h och uppåt

Det syns tydligt och känns om fettet saknas i knuten ett "Väldigt" glapp om man tar tag i kardan och för den upp/ner
Inte jätte jobbig att demontera för att testa och köra utan

//Goose
leifsky skrev:hade också problem som du , visade sig att ett belägg från handbrombacken lossnat ,
Bytte som sagt bromsar runt om nyligen och det blev ingen skillnad, svårt att tro att det hade lossnat innan, sattes tillbaka utan att mek:en sa nåt om det, och att det lossnat igen. Tyvärr, för det hade varit en billig lösning.
Kollat däcken?
Jag råkade ut för att bakdäcken på min S60 blev konstiga pga fel hjulinställning. I däckmönstret blev det olika höjd på däcken.
Skulle in och balansera dom på Norks och det va dom som upplyste mig om att det inte var ide efter att ha undersökt däcken.
Svårt att förklara men man känner det och ser det väl om man drar handen i rullnings riktning.
Däcken får man antingen byta eller försöka burna runda igen...

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]