Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:är du säker.
polisen har en annan bustning på grund av att dom klagade på att bilen var ostadig i höga farter.
varför skulle en taxi få den bustningen?
Den "mjukare" bussningen har utgått och är idag ersatt av tidigare polis/taxi bussnig

Så idag finns endast 1 sort Den hårdare

Carman slå in pkt nr 61247 i Tacdis så ser du. du kan välja Std eller Taxi/polis men båda har samma art nr

//Goose
""Om jag var du skulle jag kolla upp möjligheten att montera en extern FM-antenn där istället. På så sätt slipper du ha någon ful plugg och du kan få bättre mottagning på radion som är extremt dålig på V70N! Nu har du ju en -08 och jag vet inte om problemet med mottagningen ordats på de senare modellerna men på min -02 är den bedrövlig. Att få störningar på P3 i Stockholm är uselt ""

Hej Fred. tråkigt med din dåliga mottagning, jag har en 2001 med HU603 och är ruskigt nöjd med min mottagning !
Märkligt att den ena funkar o inte den andra ?
Har du något som är vajsing ?
Freddie
gooose skrev:
polisen har en annan bustning på grund av att dom klagade på att bilen var ostadig i höga farter.
Den "mjukare" bussningen har utgått och är idag ersatt av tidigare polis/taxi bussnig

Carman slå in pkt nr 61247 i Tacdis så ser du. du kan välja Std eller Taxi/polis men båda har samma art nr

//Goose
Tacdis suger !!! det är ofta fel där!
& har framförallt inget att göra med vad som var monterat på bilen när den byggdes.
CarMan skrev:
gooose skrev:

//Goose
Tacdis suger !!! det är ofta fel där!
& har framförallt inget att göra med vad som var monterat på bilen när den byggdes.
Tänkte mest att där var ett av ställena att se att std/mjuk bussning utgått Vida säger likadant om du inte gillar/litar på Tacdis
Vad det gäller org mont så Har jag för mig att Mjuk bussning var fabriksmonterat tom 05/06 någonting efter detta så blev det std med hårdare bussningen
Detta baserat på vad som sitter när jag bytt bussningar på bilar För d e ju rätt lätt och se om bussningen e mju keller förstärkt

//Goose
Efter jag startade denna tråd så har jag hört mig för med Volvo över specifikationen på min bil.
Taxispec. är bl.a.
- Extra innerbelysning, golv och tak. (mkt trevligt)
- 800A batteri
- Stötdämpare typ 2 (tåligare?)
- Riktigt reservhjul
- Kraftigare bussningar, fjädrar och krängningshämmare
- Skyddsfilm på bl.a. handtagsytor och stenskottsutsatta detaljer (av invisible shield typen)
- En extra elcentral bakom bagagerumsväggen, för extra uttag och strömförbrukare.
och en par andra smådetaljer.

Angående en plugg till antennhålet så har jag inte hittat något, jag monterar nog dit en liten mobilantenn istället.

Om man hittar en fin landsortstaxi i Västerbottens/Norrbottens inland så kan man nästan vara säker på att den gått uteslutande landsväg. Här där jag bor så finns det många taxibolag i byarna som lever på att skjutsa några skolbarn fram och tillbaks till skolan, och att frakta glesbygdens pensionärer till vårdcentralerna och systembolaget inne i samhällena. På SALTFRIA vägar! :D
En fin sådan taxi med t.ex. 18-20t mil är helt enkelt ett kanonköp. Otroligt välservade och ägarna har ofta vårdat dom som ett spädbarn. Inte att jämföra med en tuktad arlandataxi, säger sig nästan självt. Hade tur som kom över min.
Det är värt en lång själadödande bussresa upp till Norrland om man söker en sådan bil.
För er som bor i södern alltså... :mrgreen:
Nackdelen med norrlandsbilar är att ägarna verkar tro att deras bilar är värda 30% mer än andra. Så mycket saltas det inte här nere.

Måste för övrigt säga att jag aldrig sett en rostig V70N. Inte ens i taxikön på Arlanda :wink:
håller med andreas på den punkten. har själv en 03a som gått landsort i norduppland som passerade 49 000 för någon månad sen. visst händer det saker,men inga kostsamma ännu. är de bara skötta med sköljningar i automat, oftast har de haft servicavtal. i det fallet verkar rutorna i boken ta slut före bilen.
isak

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]