NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
edenborn skrev:
ling skrev:En övergång till etanolbränsle är nödvändig ur klimatsynpunkt.
Ett problem är att oljemaffian kan styra priset på E 85 så att det inte blir konkurrenskraftigt mot bensin.
håller icke med....räknar man med framtagning av etanol med i bilden så är det icke så miljövänligt som folk vill tro...
Jämfört med bensin och diesel är Etanol ett betydligt mijlövänligare alternativ. Men miljövänligast är att ta cykeln! 8)
av Gourmand
MattiasD skrev:En etanol driven 1.8F är valet o du tänker på miljön. Både vad gäller långiktigt med CO2 utläpp, men även vad gäller kortsiktiga hälsoeffekter. Där är dieselns emissoner är ett problem i storstäderna, och kommer att bli värre då tyvärr media verkar trumma hårt för dieselns "förträfflighet" .

Problemt med Volvo är att de inte kan erbjuda en liten modern motor anpassad för Etanol. Se på Audi om nu lanserar A4 med 2.0 liters motor med både kompressor och turbo, som körs på Etanol. Nåt liknade skulle Volvo behöva. Gärna mindre...kanske en 1.6FT.
Vill man värna miljön, långsiktigt som kortsiktigt, så är spritbilarna stendöda. T.o.m. våra mest klåfingriga politiker har insett det nu. Finns i övrigt inget europeiskt land som har satstat på etanolbilar. Det absolut viktigaste om man vill tänka miljövänligt är att välja det bränslesnålaste alternativet och där är den moderna dieselmotorn överlägsen. Etanol ska framställas och fraktas och allt detta sker med nästan uteslutande fossil energi. Om då spritbilarna drar 30% mer än en bensindriven dito och 50% mer än motsvarande modern dieselbil, så förstår väl de flesta vad det innebär. Det tycks endast vara etanollobbyn hos bilskojarorganistationen "Gröna bilister" som vägrar ta detta till sig. Dessbättre har våra politiker äntligen fattat detta. Att "Gröna bilister" som enda organisation fortsätter att lobba för spritbränslet är ju inte så konstigt. Ledande företrädare för dennna s.k. bilistorganisation började sälja etanoldrivna Fordbilar redan i början av 90-talet i Norrland. Hade själv en sådan som jobbil, amerikansk Ford Taurus - det sämsta skit alla kategorier jag någonsin kört.
av erc
Gourmand skrev:Etanol ska framställas och fraktas och allt detta sker med nästan uteslutande fossil energi. Om då spritbilarna drar 30% mer än en bensindriven dito och 50% mer än motsvarande modern dieselbil, så förstår väl de flesta vad det innebär. Det tycks endast vara etanollobbyn hos bilskojarorganistationen "Gröna bilister" som vägrar ta detta till sig. Dessbättre har våra politiker äntligen fattat detta. Att "Gröna bilister" som enda organisation fortsätter att lobba för spritbränslet är ju inte så konstigt. Ledande företrädare för dennna s.k. bilistorganisation började sälja etanoldrivna Fordbilar redan i början av 90-talet i Norrland. Hade själv en sådan som jobbil, amerikansk Ford Taurus - det sämsta skit alla kategorier jag någonsin kört.
Bensinen och dieseln framställs och fraktas den också. Gissningsvis med hjälp av fossila bränslen den med.

Gröna Bilister kan man sannerligen tycka en hel del om. Även om de tidigare varit uttalat positiva till E85 har det på senare tid varit gasen som varit deras gullebränsle. Sådana där mörkgröna Taurusvagnar med glada, nu falnande, klistermärken som skriker ut "ETANOLBIL" har rullat i många kommuner men behöver nog inte användas som argument mot E85 längre. Dålig är Taurusen - men inte så dålig att den per automatik gör bränslet den går på sämre. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Vill man värna miljön, långsiktigt som kortsiktigt, så är spritbilarna stendöda. T.o.m. våra mest klåfingriga politiker har insett det nu. Finns i övrigt inget europeiskt land som har satstat på etanolbilar. Det absolut viktigaste om man vill tänka miljövänligt är att välja det bränslesnålaste alternativet och där är den moderna dieselmotorn överlägsen. Etanol ska framställas och fraktas och allt detta sker med nästan uteslutande fossil energi. Om då spritbilarna drar 30% mer än en bensindriven dito och 50% mer än motsvarande modern dieselbil, så förstår väl de flesta vad det innebär. Det tycks endast vara etanollobbyn hos bilskojarorganistationen "Gröna bilister" som vägrar ta detta till sig. Dessbättre har våra politiker äntligen fattat detta. Att "Gröna bilister" som enda organisation fortsätter att lobba för spritbränslet är ju inte så konstigt. Ledande företrädare för dennna s.k. bilistorganisation började sälja etanoldrivna Fordbilar redan i början av 90-talet i Norrland. Hade själv en sådan som jobbil, amerikansk Ford Taurus - det sämsta skit alla kategorier jag någonsin kört.
Kul att läsa. Jag säger inte att du är ensam om din åsikt, men det är inte så många som delar den. Läste just i dag uppgifter från Bil Sweden om registreringen av miljöbilar de 10 första månaderna 2009. 1:a Volvo V 70F 9083 bilar, 2:a Volvo V 50 F 4201 bilar och 3:a Volvo V 50 D 3459 bilar. 13.284 etanolbilar och 3459 miljöklassade dieslar. Nu är jag fullt medveten om att antal miljödiesel-Volvo kommer att öka i och med att V 70 1,6 DRIVe har kommit, men inte tyder det på att spritbilarna är "döda" precis.
av Gourmand
Transporter/frakter(olja), drivmedel (olja) till jordbruksmaskiner, mängder med konstgödsel är bara en av ingredienserna när bränslet till spritbilarna ska produceras och som gör just etanol till det mest korkade bränslet av de i dag förekommande. Att man dessutom tar mark i anspråk som skulle kunna användas till livsmedelsproduktion och gör bilbränsle på detsamma gör det hela ännu dummare. Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak. Att kalla etanoldrivna bilar för miljöbilar är naturligtvis rena vansinnet. Det är bl.a. därför som Sverige är det enda land som har satsat på spritbilar. Tills nu - det finns idag inte en politiker som sjunger etanolens lov och därför har försäljningen av etanolbilar börjat rasa, medan dieselversionerna istsället kraftigt ökar sin försäljning. Detta är den tendens som gäller idag och som sannolikt kommer att få ett rejält genomslag i statistiken ganska snart. Varför blir det då så här ? Jo, politiker och deras åhörare älskar enkla lösningar på svåra problem, därför blir uppvaknandet så smärtsamt när sanningen visar sig inte vara så enkel. Samma sak kommer väl att hända med de ickebefintliga elbilarna. Varför skulle en elbil vara mer miljövänlig än en bil som drivs av t.ex diesel ? Om elbilen drivs av el som är producerad i ett kolkraftverk är den ju inte ett dugg miljövänligare än en fossilt driven bil. Så småningom kommer säkert elbilen/hybridbilen att få en viss betydelse, men sannolikt mest i storstädernas stadskärnor. Och då ej som ersättare till privatbilen, mer sannolikt som fordon för kommuner och landsting. Vad som i övrigt kommer att driva våra privata bilar vet vi idag inte så mkt om. Sannolikt en kombination av bensin, diesel, biodiesel, metanol, el, hybridbilar och kanske vätgas. Men, det kommer att ta oerhört lång tid och tills dess borde det väl vara klokt att välja de snålaste alternativen och dit hör definitivt inte spritbilarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Transporter/frakter(olja), drivmedel (olja) till jordbruksmaskiner, mängder med konstgödsel är bara en av ingredienserna när bränslet till spritbilarna ska produceras och som gör just etanol till det mest korkade bränslet av de i dag förekommande. Att man dessutom tar mark i anspråk som skulle kunna användas till livsmedelsproduktion och gör bilbränsle på detsamma gör det hela ännu dummare. Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak. Att kalla etanoldrivna bilar för miljöbilar är naturligtvis rena vansinnet. Det är bl.a. därför som Sverige är det enda land som har satsat på spritbilar. Tills nu - det finns idag inte en politiker som sjunger etanolens lov och därför har försäljningen av etanolbilar börjat rasa, medan dieselversionerna istsället kraftigt ökar sin försäljning. Detta är den tendens som gäller idag och som sannolikt kommer att få ett rejält genomslag i statistiken ganska snart. Varför blir det då så här ? Jo, politiker och deras åhörare älskar enkla lösningar på svåra problem, därför blir uppvaknandet så smärtsamt när sanningen visar sig inte vara så enkel. Samma sak kommer väl att hända med de ickebefintliga elbilarna. Varför skulle en elbil vara mer miljövänlig än en bil som drivs av t.ex diesel ? Om elbilen drivs av el som är producerad i ett kolkraftverk är den ju inte ett dugg miljövänligare än en fossilt driven bil. Så småningom kommer säkert elbilen/hybridbilen att få en viss betydelse, men sannolikt mest i storstädernas stadskärnor. Och då ej som ersättare till privatbilen, mer sannolikt som fordon för kommuner och landsting. Vad som i övrigt kommer att driva våra privata bilar vet vi idag inte så mkt om. Sannolikt en kombination av bensin, diesel, biodiesel, metanol, el, hybridbilar och kanske vätgas. Men, det kommer att ta oerhört lång tid och tills dess borde det väl vara klokt att välja de snålaste alternativen och dit hör definitivt inte spritbilarna.
Inse fakta, statistiken över sålda bilar talar sitt tydliga språk. 13.284 etanol och 3459 dieselbilar sålda av Volvos miljöklassade bilar under 2009:s 10 första månader.

Edit. Jag glömde, förutom ovanstående så är det på 25 plats i Bil Swedens tabell över miljöbilar Volvo C 30 F med 678 sålda, också etanolbil.
Senast redigerad av 5 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av erc
Gourmand skrev:Transporter/frakter(olja), drivmedel (olja) till jordbruksmaskiner, mängder med konstgödsel är bara en av ingredienserna när bränslet till spritbilarna ska produceras och som gör just etanol till det mest korkade bränslet av de i dag förekommande. Att man dessutom tar mark i anspråk som skulle kunna användas till livsmedelsproduktion och gör bilbränsle på detsamma gör det hela ännu dummare. Jag tror att det var miljökämpen Björn Gillblad som beskrev att om all areal som är odlingsbar skulle användas till framställning av etanol för att driva bilar, skulle det räcka till ca 5% av världens bilflotta. Finns många andra som beskrivit samma sak. Att kalla etanoldrivna bilar för miljöbilar är naturligtvis rena vansinnet. Det är bl.a. därför som Sverige är det enda land som har satsat på spritbilar. Tills nu - det finns idag inte en politiker som sjunger etanolens lov och därför har försäljningen av etanolbilar börjat rasa, medan dieselversionerna istsället kraftigt ökar sin försäljning. Detta är den tendens som gäller idag och som sannolikt kommer att få ett rejält genomslag i statistiken ganska snart. Varför blir det då så här ? Jo, politiker och deras åhörare älskar enkla lösningar på svåra problem, därför blir uppvaknandet så smärtsamt när sanningen visar sig inte vara så enkel. Samma sak kommer väl att hända med de ickebefintliga elbilarna. Varför skulle en elbil vara mer miljövänlig än en bil som drivs av t.ex diesel ? Om elbilen drivs av el som är producerad i ett kolkraftverk är den ju inte ett dugg miljövänligare än en fossilt driven bil. Så småningom kommer säkert elbilen/hybridbilen att få en viss betydelse, men sannolikt mest i storstädernas stadskärnor. Och då ej som ersättare till privatbilen, mer sannolikt som fordon för kommuner och landsting. Vad som i övrigt kommer att driva våra privata bilar vet vi idag inte så mkt om. Sannolikt en kombination av bensin, diesel, biodiesel, metanol, el, hybridbilar och kanske vätgas. Men, det kommer att ta oerhört lång tid och tills dess borde det väl vara klokt att välja de snålaste alternativen och dit hör definitivt inte spritbilarna.
Det är inte bara Sverige som satsar på etanol som personbilsbränsle. I Brasilien är etanolen det vanligaste personbilsbrönslet. I USA är det riktigt vanligt i många stater. I Frankrike är bränslet på framgång.

Rasar etanolbilsförsäljningen? Njae... Bensinbilsförsäljningen rasar däremot.

Att du listar i princip alla bränslen UTOM etanolen som framtida bränslen är ju snudd på humoristiskt.

Vad anser du om den femprocentiga inblandingen av etanol i "vanlig" bensin? Tioprocentig?
av Ozzber
Vet inte varför jag tvivlar på att en 1,8F som drar ca 1,1-1,3 l/10km är bättre för miljön än en 1,6D som drar 0,4 l/10km......... Vad jag vet är att det är sjukt mycket dyrare med etanol.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ozzber skrev:Vet inte varför jag tvivlar på att en 1,8F som drar ca 1,1-1,3 l/10km är bättre för miljön än en 1,6D som drar 0,4 l/10km......... Vad jag vet är att det är sjukt mycket dyrare med etanol.
Och vem påstår att en 1.8 F drar 1.1-1.3 lit/10km. Min 1.8 F har hittills på snart 300 mil på enbart etanol dragit 0.86 lit/10 km. Det går nog att få en Flexifuel att dra mycket om man kör därefter, men då kan man få en 1.6 D att dra mycket också.
av Ozzber
KKR skrev:
Ozzber skrev:Vet inte varför jag tvivlar på att en 1,8F som drar ca 1,1-1,3 l/10km är bättre för miljön än en 1,6D som drar 0,4 l/10km......... Vad jag vet är att det är sjukt mycket dyrare med etanol.
Och vem påstår att en 1.8 F drar 1.1-1.3 lit/10km. Min 1.8 F har hittills på snart 300 mil på enbart etanol dragit 0.86 lit/10 km. Det går nog att få en Flexifuel att dra mycket om man kör därefter, men då kan man få en 1.6 D att dra mycket också.
Jag, farsan hade en v50 1,8F i 3 år nyligen. Körde dock mest på bensin i slutet då etanolen blev väldigt dyr sista tiden. Snittet på bilen var därför inte så hög men körde man på etanol slukade den sjukt mycket. Det roliga är att effekten inte ens är bättre när den slukar minst dubbelt så mycket bränsle:S
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]