Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:privat bilar är ju svårt att hålla koll på + att dom sällan når desa mil (privat personer kan äga bilar so gått långt, men då har ett företag haft bilen först)

men de företagsbilar som går långt är ju enkelt att ha koll på, där ser man ju enkelt om alla reprationer är gjorda hoss oss eller ej

sen rent statistiskt så borde man ju fått in nån med haveri, eller hört talas om ett haveri, även om dom gjort första bytet nån annan stans / gör nästa byte nån annan stans
Ja, för även ni borde ju få in bilar som servats nån annanstans men sälj o försvinner bort. Till ert service-upptagningsområde.
Byt du vattenpumpen.
Hur mkt mer kommer det kosta??

Ingen här kan säga om din pump rasar eller inte.
Bara för att det "inte" har kommit in bilar med en battenpump som rasat så är det ingen som säger att din klarar sig.
Om du tycker det inte är så stor summa så byt så har du det lungt ett tag framöver för du lär ju annars gå o tänka på det vid minsta lilla ljud.
Jag bytte o behöver inte tänka på det längre. Kostade mig bara vad pumpen kotar att köpa.
Man behöver INTE göra kamremsbytet hos Volvo
Jag köper alla delar, men vattenpumpen får en fd. Volvomek kolla åt mig. Han har lovat att komma o kolla den. (Fast han o-så är helt övertygad om att den inte behövs bytas)

Jag kör på sannolikhet. Är det så att just MIN pump ska tvärhaverera så är det väl så, då. Nån gång ska väl vara den första, nu när jag klarat mig under alla år.

"If it ain't broken, don't fix it" är min syn på just pumpen.

Mvh
En jobbarkompis till mig råkade ut för ett generalras på en S80 diesel en 00:a pga vattenpumpen skar! Det varken rasslade eller märktes något innan! Men det var väl den modellen Carman menade med Audi dieseln, det satt väl Audis insprutning på den snurran? Det var ju några år sen det hände så jag kommer inte ihåg exakt vad notan för kalaset blev men det va DYRT! Så jag kommer inte tveka en sekund när 16000 mil servicen kommer!
Mvh Lenke.
Lenke skrev:En jobbarkompis till mig råkade ut för ett generalras på en S80 diesel en 00:a pga vattenpumpen skar! Det varken rasslade eller märktes något innan! Men det var väl den modellen Carman menade med Audi dieseln, det satt väl Audis insprutning på den snurran? Det var ju några år sen det hände så jag kommer inte ihåg exakt vad notan för kalaset blev men det va DYRT! Så jag kommer inte tveka en sekund när 16000 mil servicen kommer!
Mvh Lenke.

Ja det är audi dieseln i en sån, o den ska man absolut byta !!!

men den motorn trådskaparen har behöver man inte byta vatten pump på
Lenke skrev:Men blir det nån varning före vattenpumpen havererar? I det fallet jag skrev om märktes ingenting före, och bilen var servad mer än boken kräver!
det är väldigt olika,men ofta låter det innan. På din kompis bil, så låter motorn väldigt mycke så den överöstas lätt många ljud. (sen är folk väldigt olika, somliga hör inget, o andra hör presis allt)
Så blev det: Bytt löprulle, spännare o kamrem. Vattenpumpen var fräsch så den byttes inte. Tack för era svar på alla mina funderingar.

Mvh
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]