Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Blir rätt irriterad på min Dieselvärmare. Visst ör det görgott att komma ut till bilen när det är -20 och bil/motor är varma. bara älskar detta 8) .

Det jag inte gillar är "autostarten" Ett ex.

Det är några plusgrader och jag bara ska ta bilen för ett kort ärende ner till affären. Bilen har mörk färg och står i solen. Solen gör att det är varmt i kupen "av sig själv".

Nu startar jag bilen för att köra denna korta sträcka som bara tar några minuter, varför i hela friden ska dieselvärmaren dra igång som ett jet-plan och värma upp motorn. Samma sak på väg hem från affären 10 minuter senare.

Känns som det är att elda för kråkorna, det är helt menisglöst att värmaren försöker få upp motorn i full temp på denna korta sträckan, det hinner den inte i alla fall. Det går bara åt en massa diesel :shock: .

Varför kan man inte stänga av detta manuellt med en knapp, eller går det???? Man vill ju inte ta ur en säkring.

Inga underfundiga kommentarer om att man ska går till affären för dieslar ska köras hundra mil i sträck när man väl har startat dem :D
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan inte stänga av funktionen.
värmaren sitter där först o främst för att få motorn varm, vilked både den & miljön mår bra av, att du kan få värme i cupen är en bonus.

det är också bra för värmaren att gå, då får du mindre problem med den i framtiden.

värmaren drar ca 2dl/h så en resa på 10min drar den ca: 0,03 liter
det är nog inte det dyraste på den resan!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hjälper bränslvärmaren miljön verkligen ???? Motorns avgaser går ju inte ens att känna med katalysatorer, partikelfilter osv. Bilen går ju luktfritt och rökfritt direkt

Bränslvärmaren däremot bränner ju av dieseln rakt ut i luften bara, utan tillstymmelse till rening i form av katalysator eller partikelfilter, den luktar ju dieselavgaser verkligen när den går.

Jag tycker det känns som dieselvärmaren är en ren "komfort" grej.

Ok, visst jag spar ju på motolivslängeen utan kallstart, men miljön, det vet jag inte, känns som tvärs om.
:oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
koneo skrev:Vadå? Fattar inte, min värmare går inte igång på någon automatik??
är det under en viss ute tempratur & motor inte är tilräckligt varm så startar värmaren & hjälper motorn at få upp vämmen.
en varm motor släpper ut mindre giftiga avgaser
Användarvisningsbild
av koneo
Du menar att om jag går ut och startar min bil utan att värmaren varit aktiverad och det är 10 minusgrader ute, så startar värmaren när bilen är startad?
av Arne
Ja den ska starta.
Användarvisningsbild
av koneo
Har jag inte märkt faktiskt, men ska kolla nästa gång. Kul med saker som händer utan man vet det, he he.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om det är under +8 :shock: grader och bilen har stått så motorn kallnat så ska värmaren gå igång av sig själv
Användarvisningsbild
av koneo
Hur märker man att värmaren är igång då? Det lyser ju inga lampor i kupén, och det är ju fantastiskt svårt att höra när motorn brummar.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]