Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders16
Hej!
Jag funderar på att köpa en begagnad V70 D5, 163 hk, årsmodell 2005. Nu funderar jag vilka eventuella fel man kan förvänta sig av en sån bil. Den har rullat ca 25 000 mil. Den har fullständig servicebok och har inte varit taxi. Jag har sett att det finns D5 185 hk också, kom dom senare? Är det en helt annan motor den med 185 hk eller är det mer effekt tagit ur samma motor? Vilken av dessa motorer rekommenderar ni? vilken av dem är törstigare?
Tacksam för svar
av tapsa
Hej,
har en v70d5awd-05 med 185hk. skilnaden med 163 hk ligger i turbon och trim parameter (tror jag).
motor basis designen är den pålitliga 5cyl men min har tx. tillbyggt motor ölja kylare som ligger i kylar vätskan!
här bladades ölja med kylär vätska och det blev dyrt-svag design-bad luck säger bilia som inte kunde reparera
motorn ordentligt och lämnade felaktig termostat i bilen som orsakade partickel filter problemet senare-ingen regenerering hände mera eftersom motor temperaturen blev för låg. :mrgreen:
om bilen går så är det min bästa någonsin och kräver 0,76l per mil, på long sträckor ca 0,6 om kör sparsamt.
har ännu 2x850-94 som kör pålitligt med 30 och 22 mil.
mvh tapsa
av Anders16
Är det motor oljekylare på d5 163 hk också?
Vad är vanligaste felen på en v70 d5 163 hk?
Vad ska man titta på då man undersöker den före köp?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det finns egentligen inga stora fel på D5:an. Är nog den driftsäkraste av alla volvos motorer. Är bilen utrustad med automat bör du spola lådan. Annars är det ju bara att spana efter oljeläckage. De vanligaste felen är nog EGR-relaterade. 185Hk är en upptrimmad d5:a med en något större turbo och många andra förändringar. Dock tycker jag inte 185Hk lever upp till den prestande som den borde ha.
av Larzan
Skillnaden i kraft märks genast när man krokar på t.ex en husvagn. (som vi gör)
Köpte en D5 (07) i somras och är så nöjder.
Halverat soppa kostnaden.
En till två tankningar per månad numera istället för 4.(Räkna kronor nu och kronor per mil)
Slå till när du hittar "din" D5'a.
av Summum
Jag fattar inte att fler har fått upp ögonen för diesel, jag betalar 245 kr mer per månad i skatt i jämförelse med en V70 bensinare, hur många liter bensin får man för 245 kr? Det verkar ju som de flesta ryggar tillbaka på att det är så hög skatt på dieselbilar men slår man ut det per månad så blir det inte så farligt!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Inköpspriset är nog den stora delen. Kommer en hel del mil för det merpris du får lägga. Den skatt du pratar om kräver partikelfilter och det har långt ifrån alla bilar
Användarvisningsbild
av SvenB
Summum skrev:Jag fattar inte att fler har fått upp ögonen för diesel, jag betalar 245 kr mer per månad i skatt i jämförelse med en V70 bensinare, hur många liter bensin får man för 245 kr? Det verkar ju som de flesta ryggar tillbaka på att det är så hög skatt på dieselbilar men slår man ut det per månad så blir det inte så farligt!
Det där var väl ändå lite fel uträknat. "Hur många liter bensin.." Då måste väl ändå slå i något i dieseltanken också även om det är 73 öre litern billigare.
av Summum
Det där var väl ändå lite fel uträknat. "Hur många liter bensin.." Då måste väl ändå slå i något i dieseltanken också även om det är 73 öre litern billigare.[/quote]

Möjligt att det var fel uträknat men faktum kvarstår att skatten är 245 kr mer i månaden. Man kanske ska ha med i beräkningen att en dieselbil drar 20-25 % mindre än en bensinbil.
Helt rätt det det gäller bilar med partikelfilter, då är det ju lite lägre skatt.
Har en äldre v70 tillika och den ligger på 6600kr per/år i skatt, den med partikelfilter ligger på knappt 5100 kr med manuell låda.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel p[…]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]