Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvmas
~Kalle~ skrev:Mina gamla vinterdäck var 5 eller 6 år gamla (Nu sålda)
Väldigt på tiden att få nya då :D men inte så kul för den som köpte dom ifall han tror att han får bra vinterdäck ??:-/ . Har man dessutom inte sommarförvarat däcken korrekt så är det riktigt god-natt.
Men visst, förr klarade man sig på ett par däck året om och körde man bara lika lugnt nu som då så är det ju inga problem.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu är vi lite OT. Iallafall han som köpte däcken hade punktering och han var tvungen att ta sig till jobbet dagen efter. (Hade en Volvo 140, då kan jag tänka mig att däckvalet inte är så noga..)
av CalleV70
Arese skrev:Om man har fyra år gamla vinterdäck kan man nog köpa vad som helst idag och de är bättre...

Mvh
Arese
Det är inget vetenskapligt som för debatten framåt, eller hur. Lika smart som att nya däck är bättre än gamla.
I tråden skulle det väljas vinterdäck och olika personer kommer med sin erfarenhet och ger sina råd. Bättre ge honom råd.
av Arese
Självklart är det en viktig insikt att utvecklingen också av däck går framåt. :roll: Ett val som var bra för fyra år sedan kan ju mycket väl vara totalkasst idag, eller hur?

Åka runt på gamla däck skulle jag inte vilja göra!

Mvh
Arese
av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Nya eller gamla? Jag har missat att det kommit ett nytt, det gamla tyckte jag var riktigt dåligt. Det nya verkar inte heller vara någon höjdare på snö och is - bland det sämsta i testet:
http://www.teknikensvarld.se/files/0722 ... en-alt.pdf

men säkert bättre än det gamla.

Varför inte Conti 810 eller ännu hellre 830 som är mycket bättre på is och snö?
PH
Både nya och gamla tror jag. Men nu gäller det WR G2 SUV, 235 60 18"

Vet inte ens om det går att få TS810 eller 830 i 235/60 18". Tog ett paket med WR G2 eftersom jag vet att dom har funkat suveränt innan. Jag kör på västkusten och 95% av "vintern" är det torr eller blöt asfalt som gäller.

Conti TS810 SPORT har jag på S80 V8 nu i 245/40 18. Kalasdäck det med!
Sant, ja även om marginalerna är större på torr o våt asfalt kan däck som är bra på is göra bort sig helt där... kul att höra att WR funkade bra, det gjorde de inte på min BMW... RWD:([/quote]

Jag har den motsatta upplevelsen, på hustruns Volvon V70II har det varit lite mer halkkänsla på is än med BMW:n, den har trots bakhjuldrift funkat 100% trots ett kraftfullt vidmoment med WR däcken och utifrån detta har jag gjort bedömingen att lite hårdare däck som europa friktionsdäcken passar utmärkt där vi har mer barmark än snö.[/quote]

Har faktiskt aldrig prövat WR på Volvo... men håller med om att V70II har en hel del traktionsproblem på vintern och kanske ännu mer V70N... däremot är BMW e39-e60 bättre än många tror. Tycker det här med FWD på vintern är överskattat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Nu är vi lite OT. Iallafall han som köpte däcken hade punktering och han var tvungen att ta sig till jobbet dagen efter. (Hade en Volvo 140, då kan jag tänka mig att däckvalet inte är så noga..)
Igentligen är det ju tvärt om, Har man en sprillans volvo XC60 med ABS, AWD, DSTC, SIPS, CitySafety, CWAB, DAC, LDW, RSC, TSA, HBA, RAB, IDIS, Whiplash skydd, och adaptiv farthållare och 18 korckkuddar borde man ju kunna köra med vilka sunk-däck som helst.

In en gammal 140 utan någon säkerhet alls så behöver man ju riktigt bra däck. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fick mina vinterdäck monterade idag på min XC70, Såg att man hade levererat Michelin Latitude Alpin med bilen. Känns inte som några bra vinterdäck eller vad säger ni ???

Vad är det, sydeuropeiska bakelit/hårdplastpuckar eller, känns ingen skillnad alls att man bytt till vinterdäck, bilen känns som den gjorde med sommardäcken (bra i och för sig på våta vägar), men hur kommer de att bli i första halkan.

På förra bilen åkte jag Micheling Maxi-Ice dubbfria och de var suveräna, grymt grepp på snö och is, bara älskade dem, trodde de hade lagt på samma på nya bilen men de hade de inte. ?:-/

Någon som kört med dessa däck i vinterväglag???
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]