Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70 -97:a 25000 mil för ett par månader sedan. GLT 170hk (B5254S motorn tror jag).

Då gick den fint, såklart, men efter bara 2-3 veckor började jag känna att den ibland "tappade drag" korta stunder (typ 0,5 sekunder) och kunde svaja en aning på tomgången då jag kort den ett par mil. Lambda-lampan hade lyst till och från även för den tidigare ägaren, och gjorde det också för mig. Problemet blev värre och efter ett par dagar så dog den minst ett par gånger för mig på vägen till jobbet (15 km..). Alltid samma mönster: börjar "tappa drag" och rycka då och då och sen när man skannar vid ett rödljus och trycker ner kopplingen och släpper gasen så börjar den svaja betänkligt och efter ett par dippar ner till 300-400 varv/min så spontandör den. I början när detta händer så går det att starta den direkt efteråt, men när den spontandött ett par gånger så vägrar den att starta igen. Man väntar ett par timmar så startar den hur bra som helt igen, för att börja bråka efter 1-10 km. Ibland tappar den drag under lite längre tider, 3-7 sekunder kanske, och jag gasar på lite extra och så plötsligt kommer draget tillbaka och bilen drar iväg igen. Felkod "misständning på cylinder 4" eller liknande har återkommit ett par gånger.

Jag har sökt och läst en del här på forumet och hittat en del likande fall med bilar med liknande sympom. Men det mesta som angivits som lösningar för andra bilar är redan testat på min bil. Jag kan själv inget om bilar/motorer men har en släkting som jobbar med att serva/meka Volvo och han har hjälpt mig en hel del med bilen:

1. Det började med att bilen skulle servas och min svåger hittade en felkod "misständning på cylinder 4". Eftersom jag hade känt att bilen gått aningen ryckigt och lambda-lampan lös då och då så bytte han tändstift och tändkablar. Efter detta har lambda-lampan aldrig lyst igen. Bilen gick lite bättre igen men efter ett par dagar så återkom "ryckigheten" och sen försämrades det över de kommande 1-2 dagarna och motorn började spontandö på tomgången igen.

2. In till svågern igen. Samma felkod "misständning på cylinder 4" tillbaka. Rengörning av spjällhus och en del packningar här och där bytta. Bränsletrycket(?) kontrollmätt ok. Gick bättre igen ett par dagar, men sen samma symtom.

3. In på verkstan igen. En massa felsökning, byte av bränslepumpsrelä. Testade att byta ut luftmassemätare och några andra saker, men då detta inte påverkade så åkter original-lmm tillbaka. Till slut bytte han hela motorstyrenheten. Därefter gick bilen bra i säkert en vecka och jag hade börjat återfå förtroendet för den, men så återkom exakt samma problem. Började lite lätt som vanligt med små "hack" i drivkraften vid visst gaspådrag och sen kommer de oftare och oftare och sen börjar den spontandö på tomgång igen. Startar dock felfritt kall, har aldrig varit problem att få igång den kall under tiden jag haft den.

4. In igen. Viss uppgivenhet från svåggern och mig. Samma felkod "misständning på cylinder 4". Byte av tändspole och resistor (heter den så?). Byte av atmosfärtrycksmätare. Efter detta gick den bra i 2-3 veckor. Men.. så kom den ojämna gången och tomgångsdöden tillbaka. Det hände efter att batteriet laddat ur (en glömd innerbelysning). Har hjälpstartade bilen och körde förvisso problemfritt nåon halvtimme eller så. Men så dagen därefter så kom felen igen.
[EDIT] Bytte insprutningsventil och spridare på cyl 4 också vid detta tillfälle.

5. Nu är den inne på verkstan igen. Svågern börjar bli lagom less på den och jag önskar såklart att jag aldrig köpt bilen. Men att sälja den i detta skick är ju vare sig speciellt enkelt eller kul eller ekonomiskt. Denna gång är det faktiskt en ny felkod. Minns inte exakt hur den löd, men något med lambdan och "dellast" eller liknande. Svågerns hetaste spår just nu är att det kan vara topplockspackningen som läcker. Det blir väldigt högt tryck i kylarvattnet och det skulle kanske kunna vara avgaser som läger till kylarvattnet. Sen varför/hur detta skulle ge ojämn gång och tomgångsdöd när motorn är varm hängde jag inte helt med på. En annan idé som har har är att nån del i avgassystemet skulle vara tät och göra det svårt att blåsa ur avgaserna effektivt. Tyvärr är avgassystemet fusk-svets-lagat av tidigare ägare och det går inte att ta isär utan att skära upp det, vilket svågern inte orkat med ännu.

En annan sak som kan vara intressat är att bilen ibland bolmar några puffar med ganska svart rök i samband med tomgångssvajet.

Börjar kännas aningen uppgivet det här, tacksam för alla idéer och uppslag!

Hälsningar, Björn

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]