Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
alla cd spelare äe känslige mot dels dåligt brännda skivor, då det blir sårt att läsa infon & sen när man paserar daggpumkten så blir det en fuktig hinna på skivan & detta kan göra att skivan inte heller går att läsa.
av Jan-A
Tjena!

Fick samma meddelande på min CD-spelare när jag skulle plocka ut CD-skivan; CD ERROR. Det var (är) en köpes-CD och ingen bränd CD, bilen stod i garaget, ungefär 10 grader varmt. Skivan hade spelats dagarna innan.

Ringde till Volvo, de påstod att det inte var något vanligt problem. Jag fick dock en tid på fredag, de skulle ta hem en ny 650 och byta ut.

Nu lär väl skivan komma ut och spelaren börja fungera innan fredag, får då se vad Volvo gör.......
Användarvisningsbild
av frilins
Citat:
Nu verkar det som om första felet har inträffat (600 mil). Hade en cd i cd-spelaren över natten och häromdagen när jag skulle till jobbet på morgonen så ville inte cd-spelaren skicka ut cd ej heller spela den. CD ERROR stod det. började gråta inombords och fortsatte resan mot jobbet.
Strax innan jag var framme och bilen var varm i kupen så provade jag igen jajamensan skivan kom ut.

Min fråga är är det några andra som råkat ut för samma sak? Skall man felanmäla till Volvo?

Radion är en hu-650 tror jag den heter.
/Anderc
Citat slut.

Som Carman skriver så blir det kondens på skivan över natten och det är troligtvis skälet till att den var svår att läsa, detta är normalt och inget att hänga upp sig på.
Däremot borde du kunna få ut skivan ändå så det är konstigt...
Fråga någon kunnig på Volvo om det är så att om error infinner sig så blir radion "låst" (blåst! :D )?
Senast redigerad av 1 frilins, redigerad totalt 0 gånger.
av Jan-A
Mjaoe, kondens på skivan tror jag inte på i detta fall. Bilen står i ett varmgarage och hade stått där i ett par dagar. Inte speciellt fuktigt där inte. Visst, det kom nog in lite snö när jag körde in bilen men det brukar torka på ett dygn.

Tror inte heller på att kondens skulle få mekaniken att sluta fungera, skivan kommer inte ut, den tuggar och tuggar tills den ger upp och meddelar "CD ERROR"....

Får se vad Volvo slutligen gör, byter ut eller bankar till den...
Användarvisningsbild
av CarMan
kondens uppstår när man växlar mellan varm & kall miljö
av Jan-A
Jo, nog är det så.

Men för att inte dra diskussionen i långbänk och med tanke på hur bilen nyttjats sista veckan så tror jag att vi kan utesluta kondens.

Någon med liknande erfarenheter?
Användarvisningsbild
av frilins
Nu svarade jag på trådskaparens första inlägg eftersom han ställde frågan.
Fick inte intrycket att han haft sin bil i garaget...
av Jan-A
Ok!
Ja det kanske är lite klantigt att använda/låna en gammal tråd....
av Jan-A
Var in på Volvo i morse och de bytte stereon utan knot. Killen som utförde jobbet sa att det var första gången han bytte stereo. Så det verkar inte vara något helt vanligt förekommande fel.
Användarvisningsbild
av zolle
Om skivan varit kall och satts in i en varm cd-spelare - ja, då hade det blivit kondens på den. Fukt kan abslout på sikt skada en cd-spelare, MEN i detta fallet var knappast kondens problem. Troligare ett fel på skivan, HU-maskinerna är rätt känsliga för sådant. Det är oerhört olika hur känsliga olika cd-spelare är. Själv tycker jag det är ofattbart att ens tillverka en cd-spelare till en bil i dag som bara kan läsa WAV och inte ens de SUPERvanliga formaten WMA och MP3. Min HU-603 kan inte ens läsa ID3-taggar! Nä, rippar jag från en CD till WAV och bränner ut med ID3 då blir det CD ERROR...
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]