Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blåbiln
Någon som vet felet på följande?:

Bensinvärmaren startar och går (tror jag). När jag lämnar bilen ställer jag in avresetiden och vrider upp värmereglaget på max och auto. När jag kommer till bilen och ska åka så har timern startat värmare, lampan i kupen indikerar drift och fläkten i kupen går för fullt. Det blir dock aldrig varmt i bilen. Kan det vara så att det bara är fläkten som går och ingen värmare trots lampindikationen. Man kan höra att bensinvärmaren knackar när man startar den.

Stor risk att den strular eftersom den inte körts så ofta.

Vad kan det vara för fel?
Jag har köpt en gammal snuthäck (V70 -00) med bensinvärmare nyligen, förra ägaren garanterade att den skulle funka, den lyser också och fläkten låter, men jag upplever också att det inte blir varmt...
Tacksam för svar.
av janwen
Med utgångspunkt av det ni skriver så låter det som om värmaren trots allt går. Det innebär att den levererar nästan 6 kW effekt. Om man kör en sådan värmare i 15-30 minuter utan att någon effekt går till att värma kupén borde motorn vara rejält varm. Är den det?
Det låter i mina öron som ni har problem med att ställa in värmereglagen i kupén. Om det är klimatanläggning så brukar originalmonterade anläggningar sköta regleringen, sätt på 25°C så blir det så varmt till slut.

Förenklad felsökning:

1. Om värmaren går skall bränslepumpen ticka och hör du tickandet så brinner det alltså i värmaren.
2. Om den fortsätter att gå uthålligt (dvs temperaturvakten inte slår ifrån) innebär det att den värmer vattnet och att det cirkulerar.
3. Om ledningarna är luftade ordentligt (fungerar värmen för övrigt när du kör?) borde det varma vattnet nå kupéelementet. En luftningsventil skall sitta vid högsta punkten på värmarslingan.
4. Om det fortfarande inte kommer varmluft när du kör värmaren innebär det att värmespjället inte öppnar som det skall, dvs det varma vattnet kommer aldrig in i elementet. Här får någon som kör S/V70 rycka in med anvisningar på hur man gör.
av zäta
Bensinvärmaren är temperaturreglerad så att om den får varmt kylvatten eller är uppe i twemperatur så ”drar” den ner värmeeffekten så det går inte så bra att felsöka om bilmotorn har
värmen uppe.
Starttidpunkten och hur mycket värmaren värmer regleras av utetemperaturen också.
Om du tex ställer en avresetid kl 12 slår tiduret till kl 11 och då känner värmaren av vilken utetemperatur som det är och reglerar värmekapaciteten efter detta.
Den skall iaf gå minst en kvart innan och efter avresetidpunkten.

Gör så här för en enkel felsökning.
Låt bilen stå över natten så den är kall och starta värmaren med startknappen på tiduret så att den startar direkt.
Jag antar att du har tidur typ 4 och då är det knappen längst till vänster.
En gul lampa skall börja att blinka på tiduret och värmaren skall starta upp nu.
Om du har ECC skall ett spjäll i den stängas och fläkten gå igång på ca 25 % av fullfart

Öppna motorhuven och känn på rören som sitter på bröstplåten hur varma dom blir när värmaren går.
kolla
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d52720091211098640

Det undre som går ner under bilen till värmaren skall bli varmt (ljummet) ganska så fort när värmaren startat och efter en stund i samma takt som motorn värms upp kommer det att allt varmare.
(Efter ca 15 min kan du inte hålla på det längre,,,,,,)
Kontrollera efter en stund om motorn blir varm genom att känna på termostathuset.
Inuti bilen blåser det nu halvljummen luft och om det är kallt ute så är det inte så stor värmeförmåga i bilen men motorn blir desto varmare..
Jag uppskattar att värmare ger ca 15% av sina 4500 watt in i bilen och resterande 85% till motorn så det blir inte så varmt inne i bilen.
av Tigern
Jag har en 091-B på min 850 2,5 - 96a

Min värmare startar också ibland, ibland går den aldrig igång när man försöker starta manuellt med knappen på tiduret.
Verkar just nu som om den startar när de är varmt ute, eller om jag stått med den i garaget några timmar?
Blir rätt varmt i rören inne i motorrummet, men ganska fort efter det så stannar värmaren...låter lite i ledningarna att de kommer nått i dom... Kan det vara stock i rören?
För ibland känns det som om värmaren stannar precis när vattnet börjat pumpas iväg och är vid dom synliga metallrören vid torpetväggen.
:(

Någon som har några tips?
av zäta
Jag hade gjort följande
1-Testa att ladda batteriet så att det är riktigt fulladdat och se vad som ändrar sej

2- Lufta att vattensystemet till värmaren anligt monteringsanvisningen med en 13 mm stålkula så att det verkligen inte är luft i ledningarna

3-Tag loss hela värmaren och tag isär den och kolla att inga ledningar inuto är skadade och passa på att sota ur den när den är i delar.

Den går att provköra när den inte är monterad om man fixar lite.
Man mååste ha en vattendunk kopplad och lite bensin o ström från ett batteri

Det brukar jag göra när jag haft ner någon av mina värmare som jag har i familjen (3 st) inna jag monterar tillbaka dom i bilen.
Tack för tipsen!

Har en S70 med ECC.

Provade att direktstarta värmaren när bilen var helt kall. Följande händer:

- Lampan börjar blinka i kupen (Indikerar drift)
- Fläkten i bilen går igång på ganska lågt konstant varvtal.
- Efter ett visst antal sekunder hör man det karakteristiska knackande ljud från bilens bakre undre del.
- Några sekunder senare hör man att brännaren startar.
- Värmerören som du beskriver stiger i temperatur.
- Brännaren stannar av.
- Efter ett visst antal sekunder upprepar den proceduren med knackningarna och att brännaren startar.
- Efter ett fåtal sekunder stannar brännaren igen och det är endast fläkten som fortsätter att gå.
- Sedan händer det inte så mycket mer. Lampan blinkar och fläkten går resten av programtiden
- Temperaturen i rören blir uppskattningsvis bara 25 grader varma under den tid som brännaren hinner gå.

Brännaren producerar alltså värme men verkar ge upp efter ett kort tag. Då bör ju då inte vara något tändningsproblem i alla fall.

Man kan ju tycka att om värmaren inte går som den ska så borde den ju slå av sig helt och hållet, både fläkt och lampindikationen. Men det gör den ju inte. Fläkten och lampindikationen fortsätter att gå hela programtiden trots att det inte kommer någon mer värme i rören.

Ska fortsätta felsökningen och försöka hitta den där luftningsnippeln.

Eller är det någon som misstänker något direkt fel utav det jag nu skrivit?

zäta skrev:Bensinvärmaren är temperaturreglerad så att om den får varmt kylvatten eller är uppe i twemperatur så ”drar” den ner värmeeffekten så det går inte så bra att felsöka om bilmotorn har
värmen uppe.
Starttidpunkten och hur mycket värmaren värmer regleras av utetemperaturen också.
Om du tex ställer en avresetid kl 12 slår tiduret till kl 11 och då känner värmaren av vilken utetemperatur som det är och reglerar värmekapaciteten efter detta.
Den skall iaf gå minst en kvart innan och efter avresetidpunkten.

Gör så här för en enkel felsökning.
Låt bilen stå över natten så den är kall och starta värmaren med startknappen på tiduret så att den startar direkt.
Jag antar att du har tidur typ 4 och då är det knappen längst till vänster.
En gul lampa skall börja att blinka på tiduret och värmaren skall starta upp nu.
Om du har ECC skall ett spjäll i den stängas och fläkten gå igång på ca 25 % av fullfart

Öppna motorhuven och känn på rören som sitter på bröstplåten hur varma dom blir när värmaren går.
kolla
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d52720091211098640

Det undre som går ner under bilen till värmaren skall bli varmt (ljummet) ganska så fort när värmaren startat och efter en stund i samma takt som motorn värms upp kommer det att allt varmare.
(Efter ca 15 min kan du inte hålla på det längre,,,,,,)
Kontrollera efter en stund om motorn blir varm genom att känna på termostathuset.
Inuti bilen blåser det nu halvljummen luft och om det är kallt ute så är det inte så stor värmeförmåga i bilen men motorn blir desto varmare..
Jag uppskattar att värmare ger ca 15% av sina 4500 watt in i bilen och resterande 85% till motorn så det blir inte så varmt inne i bilen.
av zäta
blåbiln - Har du haft loss värmaren och sett vilken typ av styrenhet det sitter i den?
Är det en med aluminiomhölje eller en svart plastburk?
Jag hade exakt samma problem som som du =samma symptom.
Min värmare hade svart styrenhet och jag hade lossade den från bilen och gjorde rent den inuti.
Det enda fel som jag hittade var att ögat som ser att värmaren var helt svart så jag gjorde rent detta och monterade tillbaka den i bilen för test men dagen efter var det samma symptom igen så jag bytte hela värmaren mot en med aluminiumstyrenhet.

Värmaren med svart styrenhet har ett värmemotstånd som driftstermostat och styrenheten är förmodligen hel-elektronisk, medan värmaren med aluminiumstyrenhet har en klick-termostat som driftstermostat.
Jag misstänker att iaf min svarta styrenhet är sjuk i huvudet,,,,och när jag hade en annan värmare satte jag in denna istället.
Nu funkar den.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]