NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Måste bara inflika med att om man är intresserad av 2.4 motorn. Varför tar man inte T5 som har bättre prestanda, lägre bensinförbrukning? Detta är kanske bara för mig oförståeligt.. 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
rosenlorden skrev:Måste bara inflika med att om man är intresserad av 2.4 motorn. Varför tar man inte T5 som har bättre prestanda, lägre bensinförbrukning? Detta är kanske bara för mig oförståeligt.. 8)
Priset kanske. En T 5:a är dyrare och oftast hårdare körd. Läser man här på forumet är alla motorsvagare varianter av ondo. Men är man inte ute efter en "raket" utan en V 50, som storleksmässigt är bra, kan en motorsvagare modell vara nog. Viktigare tycker jag är utrustningsgraden.
av teca
mistii skrev:Vi funderar på att köpa en V50 och har sett att man kan få en ganska ny bil som gått få mil om man väljer motorn på 2,4 med 140hk, men är den tillräcklig? Min sambo är rädd för att det ska vara en för svag motor. Vad säger ni? Är ni nöjda ni som har den motorn?
Jag har en 2,4 sedan ett år och är mycket nöjd med bilen. Den drar bensin, men då du gasar, och man vet hur man ska växla och gasa, det är ytterst få bilar på motorvägen som håller tempot med dig. Vet ej vilken bil du hade innan, det är också en fråga om man ska jämföra.
Trots att det är många som inte tycker likadant, ska jag säga hur det var för mig och hur jag tänkte då jag köpte bilen. Provade först flera modeller, och V50 kändes liten och obekväm jämfört med det gamla BMW som jag hade. Kände privat försäljaren, och jag klagade på detta. Då sa han att det lönar sig i mitt fall att ha en som har lite sting i motorn som det här och som man kan t.o.m. uppgradera till 2,4i om jag vill men han ej trodde var nödvändigt. Jag kan säga att jag är mycket, mycket nöjd med motorn, som på höga varv, kör och låter som en racerbil, karossen är mycket anpassat skulle jag kalla det, till stark motor och det känns bra och säkert vid kurvor och bromsar plus att accelerationen är gudomlig stark och behaglig. Mycket, mycket snabbare än diesel.
Användarvisningsbild
av supersonic
Teca den enda dieselbilen som är långsammare än din bil är 1.6D.

Kraftig acceleration i V50 2.4?? Hoppas du är ironisk! :shock:
Men bra att du gillar din bil men nån måtta får det då vara!
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag undrar om Teca är bilförsäjare, det var länge sen jag hörde ngn prata om 2.4i V50, racerbil, otrolig acceleration, gudomligt stark m.m. Men jag antar att du kanske hade en trött gammal pizza räcer innan; typ Bmw 518 eller liknande :lol:

Jaja, det är tur att du inte provat T-5 för då skulle du antagligen bryta nacken vid rödljuset... :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför inte låta "mistii" prova själv om 2,4:an är slö eller inte. Min uppfattning är fortfarande att han skall provköra en bil som han väljer ut.
av Lövet
Snälla inte en "min dieselbil är mycket snabbare än din bensinbil trots att den bara har hälften så många hk" för det stämmer helt enkelt inte. Vill man ha acceleration så växlar man ner och då kör en 2,4i 170hk åttor runt både 1,6D och 2,0D. Så är det bara. Det är ett enkelt matematiskt faktum.

Sedan fnissar jag lite grann när jag läser att en T5 är hårdare körd. Snarare är den snällare körd eftersom den under mindre del av sin livslängd fått ge full gas. Den högre effekten gör att du nästan aldrig behöva använda reserverna på samma sätt. Sedan är ju T5 samma motor som 2,5T i S60/V70 och där skulle den knappast anklagas för att förknippas med hårdkörning :wink:

Det enda sättet att ta reda på vilken motor som passar till V50 är att provköra. Våra preferenser är så annorlunda att en bil som en viss person uppfattar som en raket känns som en trampbil för en annan.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Sedan fnissar jag lite grann när jag läser att en T5 är hårdare körd.
Jag "bjuder" på den fnissningen.
Användarvisningsbild
av supersonic
andreas_lofgren skrev:Snälla inte en "min dieselbil är mycket snabbare än din bensinbil trots att den bara har hälften så många hk" för det stämmer helt enkelt inte. Vill man ha acceleration så växlar man ner och då kör en 2,4i 170hk åttor runt både 1,6D och 2,0D. Så är det bara. Det är ett enkelt matematiskt faktum.
Pratade vi inte om 2.4, Andreas? Dvs 140 hk.

Sen är du ändå ute och cyklar när du påstår att en gammal glt motor (170hk) som växlar ner och ligger på lägsta möjliga växel "kör åttor runt 2.0D". Vridmomentet spelar fortfarande en viss roll. Du får gärna förklara för mig vad du påstår med "ett enkelt matematiskt faktum". Man kan inte riktigt jämföra 170 vs 136 hk, även om 2.4i (170) ligger på lägsta möjliga växel för att få upp varvet i motorn. Men JAG KAN HA LÄRT MIG FEL angående effekt/vrid/växellåda/acc.
av Lövet
Jo, det går alldes utmärkt att jämföra 170 hästar mot 136hk även om det är en diesel. Effekt är effekt, spelar ingen roll vad som brinner i cylindrarna.

Acceleration styrs av tillgänglig effekt på hjulen, inget annat. Vridmoment accelererar inte bilen, det är effekten som gör det. Effekten skapas av vridmoment X varvtal. Har du ett högt vridmoment men på lågt varvtal blir effekten låg och därigenom också accelerationen.

Det är inte svårt alls att se detta i accelerationssiffrorna heller. Notera att det är max. acceleration jag pratar om, inte segdragning.

Det enkla förhållandet lyder:

effekt P = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).

Formlerna snodda från Bjoerck på Autopower
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]