Moderator: Moderatorer
dieselmagnus skrev:Absolut välj inte Kumho bara hade det på saaben och förbrukningen steg med nästan 1,5dl/mil trots 3,5 bar i däcken. Detta mot 16" orginal till 18".den skillnaden får man nog klart räkna med , oabsett däckmärke när man går upp frn 16" till 18"
Funk skrev:Jag sticker ut hakan och påstår att man inte får 15-20% bränsleförbrukning genom att gå från 16" till 18" om man samtidigt inte går upp väldigt mycket i däcksbredd..brukar väll bli en ökning från ca 195-205 bred (15" ) till 225-235 om man kör 18"
Att bilen går från 0,95 till 1,2 l/mil beror knappast enbart på ett däcksbyte (det är en ökning på över 25%!!) och är helt enkelt inte rimligt. I så fall vore det helt enkelt så att det satt 15" på alla bilar idag för att pressa förbrukning och minska utsläpp.... det påverkar, men inte i den omfattningen.
/Thomas
suk215 skrev:Visst blir det en liten skillnad, men +25%... , nej tillåt mig tvivla starkt. Om jag kommer ihåg rätt i presentationen av DRIVe C30 när den kom så påstods det att hjulen gav någon/några procent av den totala besparingen, från 16" vanliga till 15" specialfälg optimerad för minsta vindmotstånd och kombinerat med lättrullande hjul.Funk skrev:Jag sticker ut hakan och påstår att man inte får 15-20% bränsleförbrukning genom att gå från 16" till 18" om man samtidigt inte går upp väldigt mycket i däcksbredd..brukar väll bli en ökning från ca 195-205 bred (15" ) till 225-235 om man kör 18"
Att bilen går från 0,95 till 1,2 l/mil beror knappast enbart på ett däcksbyte (det är en ökning på över 25%!!) och är helt enkelt inte rimligt. I så fall vore det helt enkelt så att det satt 15" på alla bilar idag för att pressa förbrukning och minska utsläpp.... det påverkar, men inte i den omfattningen.
/Thomas
tror inte att det är friktionen/ hur lättrullade däcken är i som är största boven , utan fälgen .... då fälgen väger så mkt mer i 18" utförande än 15" ...... samt att du flyttar ut tyngdpunkten längre ut från hjuets nav typ
:roll:
kan bara utgå från egen erfarenhet ....... visserligen billiga skitdäck på 18" , men det diffade grovt 0,2 lit/ mil i skillnad mellan 15" argon ( volvos bränslebesparande lättviktsfälg ) med 195/65 15 , mot 18 " nebula-kopior med 225/40 18 , 0,3 % större rullomkrets med 18 " med dessa däck.
nu har jag kört 2 vintrar med 17" med både sommar och vinter 225/45 17 , och till sommaren åker 18" med 225/40 18 på igen ... men nu blir det nya fälgar samt nya däck .
då får vi se skillnaden igen :roll:
Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]