Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag såg när jag skiftade däck för en månad sedan att det var stor skillnad på slitaget på fram-paret jämfört med bak-paret. Det är nästan så att man bara skulle vilja köpa två däck nästa gång, men det är det väl ingen som gör eller? Hur skall man se på detta dilemma?
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt kalle. jag har samma iaktagelse,
isak
Men är det så vanligt att man gör det? Ser det inte konstigt ut?
Jag var nere i förrådet och kollade igen, och det kanske inte såg så illa ut som jag kommer ihåg. Framdäcken går nog en säsong till. Men jag märkte att mönstret var mer slitet i mitten av framdäcken; de två parallella skårorna i mitten - jämfört med de två skårorna utan för dessa. Hur ser reglerna ut?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Från nokians hemsida:

"Mina däck slits mer på mitten än på kanterna. Beror det på fel lufttryck?
Det är vanligt att drivdäcken slits mer på mitten och de fritt roterande däcken på kanterna. Det bästa sättet att jämna ut slitaget och optimera körningen är att skifta däckens placering från bakaxeln till framaxeln med ca 5.000 - 10.000 km intervall."

Lagen säger att 25% av däcket får vara "för slitet"

/Kalle
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Det bästa sättet att jämna ut slitaget och optimera körningen är att skifta däckens placering från bakaxeln till framaxeln med ca 5.000 - 10.000 km intervall."
Precis, så gör jag alltid på de bilar jag har som har 4 lika däck, Slänger allid på de mest slitna bak så efter lite körning så har man slitit ned framdäcken och vips har man de bästa bak igen. Jag vill nämliga alltid skifta alla 4 på en gång så att jag har samma ålder och grepp på alla fyra hjulen.

Det är ju sällan man kan köpa bara 2 till av samma däck igen för tillverkarna kommer ju med nya däck/modeller hela tiden och de man har går inte att köpa längre.

Tyvärr kan jag inte göra det på BMWn och Supran som jag också kör för där sitter det 295or bak och de kan jag aldrig rotera till framaxeln.

Där får leva med att man i princip alltid har mycket mindre möster bak. Det går inte att undvika med bakhjulsdriften och massor med hk.
VolvoB20 skrev: Det är ju sällan man kan köpa bara 2 till av samma däck igen för tillverkarna kommer ju med nya däck/modeller hela tiden och de man har går inte att köpa längre.
Hur olika kan de vara då?

Man måste ju arbeta upp lite argument eftersom däcksäljaren naturligtvis vill sälja fyra stycken.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]