Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoLuleå
Jag har en V70 2,4D-10 och undrar om det finns något enkelt sätt att få bort bältesvarningen.
Inte för att jag tänker köra utan bälte men ibland om man bara skall flytta bilen eller innan passageraren har fått på bältet så blir man ju lite less på pipet.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoLuleå skrev:Jag har en V70 2,4D-10 och undrar om det finns något enkelt sätt att få bort bältesvarningen.
Inte för att jag tänker köra utan bälte men ibland om man bara skall flytta bilen eller innan passageraren har fått på bältet så blir man ju lite less på pipet.
Låt bli, att ta bort säkerhetssystem tycker jag är onödigt
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med! Är ju "tabu" att ta bort säkerhetssystem på en Volvo och något jag tror att verkstaden inte gärna skulle vilja göra heller.

Jag har dock en gång råkat ut för att varningssignalen "hängde sig" fick kliva ur och i bilen två gånger, starta om den (chansade att det var mjukvaran) samt knäppa i och ur alla bälten innan pipandet slutade. Hade nästan panik över att tvingas åka till jobbet med den höga signalen i 30 minuter.....Insåg till slut att det var jobbväskan som stod i framsätet och då indikerade bilen att det fanns en passagerare utan bälte. Lösningen var att ställa jobbväskan på golvet.....
Användarvisningsbild
av snoddasD5
om du måste flytta bilen kör under 10km/h så piper det ju inte eller ta på bältet är ju så enkelt. men visst kan du ta bort det åk in på volvo be dom ladda om mjukvaran tar några 100 för det taxibilar har ju borta pipet.
av Psyko
Volvo laddar ingen mjukvara som tar bort bältesljud.

Till V70N fanns det en USA mjukvara som förändrade bältesvarningen
något men den tog inte bort den. Till V70II finns det ingen mjukvara
för att ta bort/ändra bältesvarningen, Volvo har även gått ut med att
inga modifieringar får göras.
Användarvisningsbild
av SvenB
snoddasD5 skrev:om du måste flytta bilen kör under 10km/h så piper det ju inte eller ta på bältet är ju så enkelt. men visst kan du ta bort det åk in på volvo be dom ladda om mjukvaran tar några 100 för det taxibilar har ju borta pipet.
Säger vem?
Användarvisningsbild
av Guligan
Psyko skrev:Volvo laddar ingen mjukvara som tar bort bältesljud.

Till V70N fanns det en USA mjukvara som förändrade bältesvarningen
något men den tog inte bort den. Till V70II finns det ingen mjukvara
för att ta bort/ändra bältesvarningen, Volvo har även gått ut med att
inga modifieringar får göras.
På min förra bil (V70II 2008) så laddade Volvohandlaren in något som gjorde att signalen inte höjdes/intensifierades när man körde lite snabbare. "Grundpipet" var dock kvar. Så om det inte har kommit nya direktiv bör det fortfarande gå.
Användarvisningsbild
av Guligan
Japp, både ljudvolymen minskade och "antalet pling".
Användarvisningsbild
av philipsguy
Jag brukar trycka bort varningen med READ-knappen när någon tagit av sig bältet för att ta av sig en jacka eller så... Kanske en bit på vägen i alla fall...
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]