Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Min 850 med b5252 motor har börjat krångla.

Den kan gå bra kanske 15 minuter för att sedan börja rycka, ibland småryck och ibland kraftiga ryck.

När dessa rycken kommer så svarar den dåligt på gasen. Jag kan trycka gaspedalen i botten och det kan dröja upp till 10 sekunder innan den svarar.

Inga felkoder. Kamaxelgivare och bränslerelä är kollade och dessa är ok.

Är det någon som har några idéer?

Mvh
Användarvisningsbild
av olindh
Nu märks det tydligt att den inte går på alla cylindrar. Kanske går den på tre av fem cylindrar och luktar man vid avgasröret så luktar det som när man precis har bränt av några fyrverkeripjäser. :roll:

EGR-ventilen tror jag inte det är fel på, den rengjordes i våras och bilen hade nog inte gått så här dåligt om det var fel på den.

Felsökningen fortsätter. Tror ni det är fel på bränsle eller gnista? Kom gärna med idéer.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kan det vara bränslefiltret som är igensatt och gör att det inte kommer fram rätt mängd bränsle? När är det bytt senast? Fast ändå konstigt eftersom den går bra när motorn är kall ??:-/
Användarvisningsbild
av olindh
Bränslefiltret är bytt för kanske 800 mil sedan så det borde vara okej.

Bilen går inte bra när den är kall längre. Förut gjorde den det men nu går den dåligt direkt. Den går bara sämre och sämre.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hmm det låter inte något vidare. Om den inte går på alla cylindrar borde avgasreningslampan tändas förr eller senare.
av *pettson*
slangen till MAP sensorn verkar inte göra sitt jobb. Kika om alla slangar framåt mot kylaren verkligen är hela i sina böjar..
Användarvisningsbild
av olindh
Jag plockade bort minuspolen från batteriet och lät den stå några dagar. Det verkar som att det löste problemet. Nu har den gått ett antal mil på alla cylindrar och inga ryck :D Tack för era svar.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]