Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MackanKarlsson
Jag har en V70n T5 -01 som bromsarna börjar bli lite dåliga på.
Eftersom jag tycker om att använda det som finns i motorn vill jag ha bra bromsar.

Vad finns det för bättre bromsar innom en rimlig summa?

XC90:in bromsar är dom bättre?
V70R har bätrre prylar, men vad kostar OKen att köpa nya? är det jätte dyrt?

MvH
Marcus
Användarvisningsbild
av greeeken
MackanKarlsson skrev:Jag har en V70n T5 -01 som bromsarna börjar bli lite dåliga på.
Eftersom jag tycker om att använda det som finns i motorn vill jag ha bra bromsar.

MvH
Marcus
bromsok kostar runt 1400 st
bromsskiva ca 1900 kr st
bromsbelägg 1400 kr sidan
Användarvisningsbild
av stuffs
greeeken skrev:
MackanKarlsson skrev:Jag har en V70n T5 -01 som bromsarna börjar bli lite dåliga på.

MvH
Marcus
bromsok kostar runt 1400 st
bromsskiva ca 1900 kr st
Vore kanske bra att nämna vilka bromsar som du listade? V70R, XC90?

//stuffs
Användarvisningsbild
av Marlboroman
greeeken skrev:bromsok kostar runt 1400 st
bromsskiva ca 1900 kr st
1400 kostar väl ett utbytesok, man lär alltså lämna in ett likadant. Oken ligger väl annars på runt 3500:- styck från volvo
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson

MvH
Marcus
Jag är också på jakt efter lite bättre bromsar till min V70.Funderar på att gå den enkla vägen och beställa ett kit från http://www.bromsmannen.se , slitsade och borrade skivor med lite bättre belägg. Eller gå den svårare vägen och ta bromsar från en annan bilmodell av något slag som har lite större skivor och ok. Fälgar har jag som ska räcka om jag ska större skivor och ok,så det behöver jag inte tänka på.
av Acedarkman
Hej!

Är ju ingen expert på de här, men jag tyckte också att bromsarna började kännas slöa på min V70N. Så jag bytte bromsolja, köpte sportskivor från Bil-buttrix (dvs Biltema :P ) och köpte ATE bromsbeläggssats från mekonomen (kostade lika mycket som skivorna) och måste säga att skillnaden är enormt mycke bättre. Beläggen dammar inte och skivorna som suttit på i snart ett år ser fortfarande splitt nya ut (de är legerade för att inte rosta lika mycket som standard skivor).
Detta är förstås ingen vetenskap och det finns mycket bättre grejor på marknaden, men det kostar ju 3-4 gånger så mycket!

//Micke
Användarvisningsbild
av P1800
Min erfarenhet är Biltemas skivor är helt OK.

Jag har åsikten att Biltemas klossar inte jobbar bra och kan separera i limningen. Jag anser också att det inte håller rent bromsskivorna från rost. Därför köper jag klossar från Mekonomen.

Bromsok finns det bara anledning att byte om dom kärvar. I så fall skulle jag först rengöra oken. För att sedan pilla loss damaskerna och smörj upp kolvar och styrpinnar, Använd bromscylinderfett.genom att motionera delarna brukar det löpa tillräckligt bra för att fungera flera år framåt. Om man ändå köper nya eller bytesok så tycker jag ända att man ska lyfta på damaskerna och se till att det är ordentligt insmort. Ofta är det dåligt med fett på den nya prylarna och då kommer rosten snabbt!
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
dieselmagnus skrev:Sportskivor från biltema är mkt bra samt greenstuff belägg så blir du nog nöjd
Jag har hört flera säga det samma om den kombinationen,tror nog att det blir det. Kan köpa grenstuff beläggen till ett riktigt bra pris.Så det blir nog det när det är dags för mig iaf.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]