Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Undrar bara lite om dieselväremaren med tidur. Väntar på min V70 nya med detta, min fundering är bara om jag skall lägga till en traditionell motor och kupevärmare, har aldrig haft värmare och tidur på en personbil. Hur mycket slits värmaren osv? går den sönder ofta? (erfarenheten är att på lastbilen så krånglar de minst en gång om året, men den går ju oxå 9 timmar 3- fyra dagar i veckan) Någon som har haft problem? Hur klarar sig batteriet vid vardaglig användning av värmaren?
jag skulle inte lägga pengar på en elvärmare. Har kört min XC70 II -08 15000 mil nu under 22 mån och använt värmaren flera gånger varje dag under den kalla årstiden, aldrig haft några bekymmer. Tror det var mer problem förr. Dock kan du som tidigare sagts i forumet få problem med batteriet om du bara kör korta sträckor.
Petzzon skrev:jag skulle inte lägga pengar på en elvärmare. Har kört min XC70 II -08 15000 mil nu under 22 mån och använt värmaren flera gånger varje dag under den kalla årstiden, aldrig haft några bekymmer. Tror det var mer problem förr. Dock kan du som tidigare sagts i forumet få problem med batteriet om du bara kör korta sträckor.
Instämmer om förträffligheten, har även kört korta sträckor och det funkar också..än så länge.
MEN
En mek. sa till mig att man ska köra värmaren året runt, för det mår den bra av....
AndersP skrev:En mek. sa till mig att man ska köra värmaren året runt, för det mår den bra av....

Fast den startar inte på sommaren när bilen redan är varm. Jag brukar köra den ett par gånger på hösten, innan man verkligen behöver den. Men i övrigt har jag inte haft några problem trots att den har varit oanvänd under ett par månader. Gäller på diesel och bensinbilar.
Jag saknar dock uttag för kupévärmare då jag har bilen i kallgarage, där det inte är så poppis att dra igång dieselvärmaren :)
Men har man bilen utomhus är ju dieselvärmaren klockren och inget annat behövs, skönt att slippa koppla i/ur kabel och ha en kupévärmare liggandes i bilen.
XC90_Executive skrev:
AndersP skrev:En mek. sa till mig att man ska köra värmaren året runt, för det mår den bra av....

Fast den startar inte på sommaren när bilen redan är varm. Jag brukar köra den ett par gånger på hösten, innan man verkligen behöver den. Men i övrigt har jag inte haft några problem trots att den har varit oanvänd under ett par månader. Gäller på diesel och bensinbilar.
Kyler den inte ned till kupén till angiven nivå ?:-/
Jag körde slut på min dieselväramre på två vintrar.

Detta på grund av att jag kör många småsträckor varje dag och start/stoppen knäcker den på nolltid.
VolvoB20 skrev:Jag körde slut på min dieselväramre på två vintrar.

Detta på grund av att jag kör många småsträckor varje dag och start/stoppen knäcker den på nolltid.
Hmmm, låter inge bra
Täcktes det av garantin ?
AndersP skrev:
VolvoB20 skrev:Jag körde slut på min dieselväramre på två vintrar.

Hmmm, låter inge bra
Täcktes det av garantin ?
Nej garantin är två år och den pajjar alltid så fort gaantin gått ut :D

På min nya -2010 finns problemt inte alls eftersom man nu kan välja att stänga av det automatiska starten och spara värmaren enormt.
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]