Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YoZ
Greeeken

När det gäller orginalbatteriet, hur pass länge brukar det hålla? Givetvis varierar det hurvida bilen är körd/förhållande. Misstänker att jag har ett orginalbatteri i min 02:a, 7-8 år? snart dags att byta kanske? Märker att startmotorn får dra runt en extra gång nu när det börjar bli kallt. inte alltid dock!

Är du säker på att batteriet påverkar bilens gång? när bilen väl är startad! Anpassa varvtal för att att hålla bilen igång låter inte så batteri eller? Generator kanske är kass?
Användarvisningsbild
av greeeken
YoZ skrev:Greeken

När det gäller orginalbatteriet, hur pass länge brukar det hålla? Givetvis varierar det hurvida bilen är körd/förhållande. Misstänker att jag har ett orginalbatteri i min 02:a, 7-8 år? snart dags att byta kanske? Märker att startmotorn får dra runt en extra gång nu när det börjar bli kallt. inte alltid dock!

Är du säker på att batteriet påverkar bilens gång? när bilen väl är startad! Anpassa varvtal för att att hålla bilen igång låter inte så batteri eller? Generator kanske är kass?
Yoz 7-8 år ? då ska du va glad att bilen startar när de kallt :-p
Det brukar sägas ca 4 max 5 år för ett batteri på våra volvobilar

Jag är säker det är jag.
Har haft borblem ett antal gånger med jsut batteri. Allt från att bilen dör när man frikopplar till att bilen startar men kan inte hålla varvtal oavsett om ja stämplar plattan i marken , till att massa varningar kommit upp i displayen.
Brukar gå att teta batterierna på bensinmackar.
Användarvisningsbild
av marcus86
ska kolla batteriet imorgon, ska det ske med motorn igång eller avstängd? eller ska jag testa cell för cell? men hur rengör man gasspjället på bästa sätt??
av YoZ
7-8 år är nått som jag hört nånstans, vet inte vart:)

Kanske är dags att kolla upp skicket på batteriet då!:=) Så man inte får massa skumma ABS-felkoder etc, vilket jag hört att man kan få etc etc
Användarvisningsbild
av marcus86
har kollat batteriet nu, det äe som det ska vara :D men startade bilen och den lägger av nästan direkt, sen provade jag att ta bort sladden från luftmassomätaren och starta igen, då gick bilen på tomgång men lite dåligt då, men den gick iaf :) då är det bara att köpa en ny eller begagnad luftmassomätare då? nummret på mätaren var: Bosch 0 280 218 108 sen stod det ett nummer längre ner som var: 8670 112.
av YoZ
Gällande Artikelnummer så är jag osäker! Ny eller beggad luftmassemätare? Kostnadsfråga skulle jag säga! En ny går la loss på 5000-6000:- om jag inte minns fel! En del pengar. Skulle först och främst leta upp en annan luftmassemätare och testa!
Användarvisningsbild
av greeeken
YoZ skrev:Gällande Artikelnummer så är jag osäker! Ny eller beggad luftmassemätare? Kostnadsfråga skulle jag säga! En ny går la loss på 5000-6000:- om jag inte minns fel! En del pengar. Skulle först och främst leta upp en annan luftmassemätare och testa!

Håller med
Testa en annan först om du har möjlighet.
Inte riktigt rätt med testet du gjorde, men hur som hellst testa det först innan du köper.
Beroende på vart du bor så kan du gå till nån självplock skrot, där är det bra mkt mkt billigare att köpa saker.
Jag undrar om inte Volvo kan ha sänkt priset på lmm:en... Lite osäker, men värt att kolla.
Användarvisningsbild
av marcus86
jag tog bort sladden till lmm då gick motorn men dålig tomgång, sen när jag stoppade tillbaka sladden så dog bilen på en gång. så jag åkte till en bilskrot och köpte en begagnad, som kom från en S80 -01 det var samma nummer som jag hade på min mätare, fick ge 1500KR för mätaren, den hade gått 6 tusen mil bara :D nu har jag använt bilen i 3dagar men den andra mätaren, och nu går bilen som den ska igen :D tack för alla svar!!!!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]