Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Borde vinterdäckslagen ändras från dagens lagkrav till att gälla vid behov?

Jag tycker det är totalt onödigt med ett lagkrav med vinterdäck.
1
3%
Jag tycker kravet på vinterdäck är bra som det är.
32
82%
Jag tycker det borde vara upp till fordonsägaren att avgöra när det är dags för vinterdäck.
3
8%
Jag tycker att kravet borde endast gälla när det är minusgrader.
Inga röster
0%
Jag tycker man kan korta ned kravet på vinterdäck till att gälla endast under januari och februari.
3
8%
Användarvisningsbild
av cybermunk
Personligen så anser jag att det är bra som det är idag, men skulle med glädje se att varje enskilt län fick lite mer att säga om när det ska vara.
av *pettson*
Den är bra som den är. Men för tillfället känns det som om det ändå blivit fel. Det är upp till varje förare att använda såpass mycket skydd som han/hon anser behövas inom lagens ramar. Ändå får kommuner enskilt nu förbjuda dubbdäck. Frågan är nu: Kommer kommunen att ha ansvar om det blir underlag och olyckor som kunnat undvikas med dubbdäck, det är dom som förbjudit föraren att ha mera skydd. Visst risken är liten att extremsituationer uppstår men dom händer både då och då. Här i Motala fungerar det på följande sätt vid snö. 20Cm snö saltas bort under större delen av en dag och skrapas senare bort. Åkte alla dubbfritt skulle ingen komma nånstans. Dubbarna krävs låt säga i moddplaningen (som du får vid 15km/h med nya däck) Fundera lite som ett försäkringsbolag.. OM jag försäkrar alla i göteborg som *exempelvis* nu inte får ha dubbdäck ska dom betala högre premie då för ökad olycksrisk på vintern? Visst finns det både hälso och samhällsvinster i form av minskat underhåll att göra. Men några olyckor mera per år som det bör bli tyvärr så var vinsten totalt noll.. Kanske obefogad rädsla jag vet inte. Men går kostnaderna upp så.
Jag vill hellre ha det som idag, antingen använder jag dubb eller inte på eget bevåg och jag kan göra det över hela landet. Det är inte rimligt att ta en dagstripp till en ort och behöva byta däck för sakens skull. Eller det kanske bör bli det nya? Hyra ut dubbfria däck vid stadsgränsen till städer som väljer att inte tillåta dubb..
av Larzan
Själv tycker jag att det borde vara upp till var och en att använda vinterdäck där behovet finns.
Här i Stockholm finns det ingen som helst anledning att byta till vinterdäck, som det är nu, och som vädret ser ut just nu.
Trots det ha många redan valt att sätt på vinterdäck, trots inget krav ännu.
Den lilla snö som vi får i Stockholm saltas bort med före, under och efter snöfallet.

Det rivs upp partiklar i luften av dubbdäck för det sitter i ryggraden på de flesta att dubbdäck, för det ska man ha.
Längre bromssträcka på torr och blöt asfalt med dubbdäck är det och i Stockholmsköerna hör man dagligen folk som inte vant sig ännu med vinterdäcken och att de har längre bromssträcka. Höll själv få oväntat besök i bagageluckan av en oppmärksam bilist här om dagen. Det rev bra i vägbeläggningen vid den inbromsningen.

Vägunderhållet i form av reparationsarbeten skulle minska om kravet på vinterdäck luckrades upp från krav till exempel vid behov.
Snart december och nästan 8 grader varmt ute och behovet av vinterdäck känns väldigt avlägset just nu.

Sen finns det ju självklart regioner där vinterdäck bör användas. det säger jag inget om alls.

Min åsikt är att man kan ta bort kravet på vinterdäcken och införa ett vid behov istället.
Sen kan det vara upp till fösäkringbolaget att ha kanske en högre/förhöjd självrisk för förare som inte valt att ha vinterdäck om vid behov och olyckstillfälle.
Den vinter man hade som barn med långa och kalla vintrar får nog anses som borta bl.a. p.g.a. växthuseffekten.

Men det är min åsikt det.
Användarvisningsbild
av camaro69
Larzan, har du glömt bort vad som hände i Södertörn för 2 år sedan?
Det var ju totalt kaos. Nynäshamnsborna har knappast glömt det.

Det börjar bli väl mycket "murar" med dubbdäcksförbud och biltullar.

Kanske dags att sätta upp "fritidstullar" för dom fina stadsborna, när dom ska åka ut till "spenaten"? :wink:
av Larzan
Nej Camaro 69 jag har inte glömt den dagen.
Jag har inte glömt hur folk övergav bilarna på Essingeleden.
Jag har inte glömt när folk gjorde sina behov på vägarna efter många timmars väntan för de kom ingenstans.
Jag har inte glömt bingolottokvällen när det formligen vräkte ned snö över Gävletrakten.

Men det var EN (Förutom Gävle) dag av.... X-dagar som det var kaos och vinterdäck verkligen behövdes. Resterande har ju gått bra.
(jag var förövrigt ledig just denna dag)

Sen angående tullar om man tar det som en liten off-topic (helt ok enligt mig) så anser jag det ska gälla ALLA som passerar.
Svensk som turist. Inte slipper vi nordbor som turister motorsvägsavgifter, maut, miljöavgifter, när vi besöker t.ex. Italien, Österrike, Frankrike, Spanien mfl. länder och avgiften ska dessutom betalas på plats. Men DE slipper alla avgifter P-böter när de besöker vårt lilla land.
av Cicaro
Förbjuds dubbdäck så kommer betydligt fler dö i trafiken(må så vara att partikelhalterna i storstäder minskar) om man BARA kör i storstäder så klarar man sig bra på ickedubbat. Om man däremot åker som jag ofta utanför och norrut så finns inte en chans att klara sig utan dubbdäck, förbjöds dubbdäcken skulle jag vara tvungen att köpa snökedjor för att kunna ta mig fram på många ställen, ja jag är en av dem som bor i stockholm och har dubbdäcken på, de monterade jag i oktober när det var kallt ett tag och jag åkte hem en natt och det var skridskobana hela vägen från Nyköping till Solna... Att byta tillbaka till sommardäck och hålla på så beroende på väglag har jag inte möjlighet till eftersom jag saknar både varmgarage och lyft, stå på en kall blåsig utomhusparkering och släpa däck upp och ner ur källaren pallar inte min rygg, alltså så kommer jag ha dubbdäcken på fram tills i vår.

Således, låt den som vill ha dubbdäck ha detta och övriga välja dubbfria vinterdäck, däremot skall det vara samma krav på vinterdäck för alla oavsett var bilen är registrerad, (och som offtopic om man vill komma åt partikelhalterna är enda sättet att sätta biltullar efter procent på inkomst så att den slår lika hårt mot alla det är inte dubbdäcken som är boven utan antalet bilar som är ute och åker)
Användarvisningsbild
av Guligan
Känslig fråga som upprör många när man börjar diskutera vinterhjul.
Jag skulle gärna se att det läggs en extra skatt på dubbdäck, för att täcka kostnader för vägslitage. Den behöver inte vara särskilt hög (kanske 100 kr per nytt däck). De som verkligen vill ha och tror sig behöva dubb köper ändå, men förhoppningsvis väljer fler de dubbfria alternativen.
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]