Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lacke skrev:
hasse65 skrev:Har haft min bil en vecka nu, en V70 2,4D manuell MY10.

Första helgens 50 mil landsvägskörning gjordes på ca 0,57 liter/mil i hastighet lagligt + moms.
Första veckans arbetspendling med blandad körning inkl. dagliga 6 mil motorvägstrafik, snitt 20 minuter krypkörning i bilköer per dag, bränslevärmare morgon och kväll gjordes på 0,67 liter/mil i hastighet lagligt + moms.

Kör med dubbdäck och det känns helt rimligt även om det ligger över spec.
Det tycker jag också låter rimligt, om det är "verkliga siffror" och inte efter färddatorn som kan visa 1dl/milen för lite.
Har själv kört drygt 500 mil nu med min V70 fast med aut och färddatorn visar nu "bara 0,73l/mil" efter ~50mils blandad körning med 3 mil till jobbet varje dag och utan dieselvärmare. Sen då man fyller upp tanken och räknar på sträckan landar jag troligen runt 0,78 - 0,80l/mil och det är väl mycket på den typen av körning jag har (alltid svårt att jämföra med andras, så jag får jämföra med egna erfarenheter)
Tycker båda era siffor ligger helt normalt. hasse kör ju manuell och du automat vilket gör skillnaden. Jag har kört bilarna med både man och aut och fick liknande skillnad.

Automat är grymt slapp och skönt men det kostar duktig i förbrukning.

Samma dag som volvo släpper en direkt-shift-automat till stora dieslarna ställer jag mig i kö för köp direkt. :D
Är inte så imponerad av förbrukningen, trodde den skulle vara lägre. 2,4d DRIVe ligger alltså ca 25% under en inte alls snåloptimerad 2,5T. Och tumregeln är ju att diesel ska dra 25-30% mindre än bensin... /PH
Snart 200 mil med V70 2.4D MY10. Färddatorn visar 0.62l/mil. Det bådar ju gott...
Mest rask körning på landsvägs och motorväg med dubbdäck.
Hakka7 205/60x16 har väl antagligen lite mindre "rullomkrets" än original 17" sommardäcken. Felvisningen är ett par procent större.

.
perhall skrev:Är inte så imponerad av förbrukningen, trodde den skulle vara lägre. 2,4d DRIVe ligger alltså ca 25% under en inte alls snåloptimerad 2,5T. Och tumregeln är ju att diesel ska dra 25-30% mindre än bensin... /PH
Nu hänger jag inte med alls, jag upplever skillnaden som större än 25-30%. På 600 semestermil lyckads jag rullar runt 2 ton 4-hjulsdriven XC klump på 0.73 l/m i allt från toppfartsprov på autobahn till aplklättring i bergspass på 2500 m.

Men bensinare i samma bil hade jag aldrig tagit mig under 0.95 (+30%). inte en sportmössa att fixa det med min körstil. Så för mig så sänker volvodieseln min förbrukning med mer än 30%.
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Är inte så imponerad av förbrukningen, trodde den skulle vara lägre. 2,4d DRIVe ligger alltså ca 25% under en inte alls snåloptimerad 2,5T. Och tumregeln är ju att diesel ska dra 25-30% mindre än bensin... /PH
Nu hänger jag inte med alls, jag upplever skillnaden som större än 25-30%. På 600 semestermil lyckads jag rullar runt 2 ton 4-hjulsdriven XC klump på 0.73 l/m i allt från toppfartsprov på autobahn till aplklättring i bergspass på 2500 m.

Men bensinare i samma bil hade jag aldrig tagit mig under 0.95 (+30%). inte en sportmössa att fixa det med min körstil. Så för mig så sänker volvodieseln min förbrukning med mer än 30%.
Kör du den så snålt håller jag med. Min 2WD 2,5T som väger en del mindre drar ca 0,95 under den körning du beskriver (blandad autobahn, toppfart, landsväg och annat). Men här finns ju flera som har MY10 2,4d manuell som ligger på - citat "0,71l/mil till 0,75 l/mil 70% landsväg 90-100km/h samt motorväg 30% 120 km/h ("verklig" förbrukning)" - iofs inte inkörd men min ligger under 0,8 om jag kör så. I 90-100 drar den 0,7-0,75 och i 120 0,85.

En (delvis) nyutvecklad diesel med Drive-beteckning etc. borde dra minst 30% mindre än en gammal bensinkonstruktion med liknande effekt... inte 10-20% mindre... /PH
Tobbev skrev:Har jag missuppfattat något här? Ni pratar om 2.4D Drive, som bara finns i XC60, och 2.5T, som inte finns i XC60?

Jämför ni en 2.4D Drive XC60 med en annan bil med 2.5T?
Nja, de jämför V70/XC70 2.4D med V70 2.5T. På XC70 får man ju en DRIVe-logga om man väljer manuell låda.
Efter att ha läst i tråden börjar man fundera om det blev rätt bil ändå :-P , av någon anledning så verkar dom svenska tillverkarna aldrig få till det här med färddatorn vs riktiga förbrukningen. Har kört en hel del VAG och dom jag har haft har stämt väldigt väl. Enligt mig så har dom realistiska siffror gällande förbrukningen också.

Passaten med 140Hk och 4M drog mindre än min 9-3a.... Ska dock bli spännande att se hur väl volvon klarar sig, tippar den kommer säkert ligga på 0.7 milen mot angivna 0.6.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 35

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]