Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Ju mer hästar desto lugnare blir omkörningssituationer. I min BMW kommer man "alltid" om.
De tvivlar jag verkligen starkt på. Det finns massor med tiillfällen jag inte kommer om med min sommarbil och den har rätt mycket hk då man i alla fall accar ifrån M3an. Så att du alltid kommer om inte låter troligt. Du verkar ha övertro på din BMW.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Variosboy skrev: ...

Att volvo borde satsa på en mindre etanolmotor her du helt rätt i dock, den matchen ligger de bakom i..
Har inte Ford missbrukat Volvos motorer ganska bra (dvs inte lagt tillräckligt med pengar på dem) tills alldeles nyligen? Hur många år var det samma dieselmotorer i bilarna? Jag tror (hoppas) att det kommer hända mycket de närmaste åren med volvos motorer. På pappret minskar väl CO2-utsläppen på V70 2.4d med typ 15-20% mellan my09 och my10 och det tror jag snarare handlar om att de äldre bilarna har "gamla" motorer än att man hittade på något superbra till my10.

(Är det någon som har koll på CO2-väret för 2,4d manuell V70 MY09?)
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Ju mer hästar desto lugnare blir omkörningssituationer. I min BMW kommer man "alltid" om.
De tvivlar jag verkligen starkt på. Det finns massor med tiillfällen jag inte kommer om med min sommarbil och den har rätt mycket hk då man i alla fall accar ifrån M3an. Så att du alltid kommer om inte låter troligt. Du verkar ha övertro på din BMW.
B20; Du är inte mycket för nyanser i språket va? Såg du inte "", eller vill du bara varal lite motvals? :D

Du kommer inte alltid om i en Bugatti Veyron heller, har du möte har du möte... Men det är en jävulsk skillnad om tex omkörningsintervallet 70-130 tar 5, 10, 15 eller 20 sek!

Du refererar ofta till din sommarbil, vad är det för skön bil du åker när fåglarna kvittrar?

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
B20; Du är inte mycket för nyanser i språket va? Såg du inte "", eller vill du bara varal lite motvals? :D

Du kommer inte alltid om i en Bugatti Veyron heller, har du möte har du möte... Men det är en jävulsk skillnad om tex omkörningsintervallet 70-130 tar 5, 10, 15 eller 20 sek!

Du refererar ofta till din sommarbil, vad är det för skön bil du åker när fåglarna kvittrar?

Mvh
Arese
Numera snart en veteranbil .... en Supra Twin Turbo med lite trevligt trim.

Visst blir omkörningarna snabbare, det är ju som att skjutas iväg med en karftig slangbella som kastar iväg en som en raket ur startblocken.

Men körningen blir ju inte säkrare, jag har ABCDE kort och har kört/kör alla typer av fordon från MC till tunga Bussar och inte kör jag säkare med Supran än med övriga fordon.

Om det vore så vore ju MC de absolut säkraste sätte att färdas för där kan man acca 0-100 på 3 sek vilket får det att verka som din BMW 335 är totalt undermotoriserad och knappt rör sig ur fläcken :mrgreen: . Men inte känns det så säkert tycker jag :D Men kul är det :-DD
Användarvisningsbild
av Funk
Är det någon som har koll på CO2-väret för 2,4d manuell V70 MY09?
178gr för MY-09 FWD man. 2.4D 0,67l/m 163hk/340Nm 4,00:1 slutväxel
159gr för MY-10 FWD man 2.4D 0,6l/m 175hk/420Nm 3,77: slutväxel

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:

/Thomas
Den utväxlingen hade jag också velat ha på min XC70 D5 205 -2010. Motorn är ju överstark nu och jag tycker den är alldesles för lågt växlad för allt vrid som finns.
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Den utväxlingen hade jag också velat ha på min XC70 D5 205 -2010. Motorn är ju överstark nu och jag tycker den är alldesles för lågt växlad för allt vrid som finns.
Ja det kan jag förstå, du har ju 4,53:1 :shock: med manuell låda... iofs rätt stora hjul på XC:n men ändå...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Ja det kan jag förstå, du har ju 4,53:1 :shock: med manuell låda... iofs rätt stora hjul på XC:n men ändå..
/Thomas
Precis, med högre utväxling hade man ju sparat mängder med bränsle.

Nu kan man åka med 2-ton hästsläp på 6:an hela dagen, Jag drog just upp 2.2 ton båt ur sjön och det räckte nästan med tomgång. Det säger mig att bilen är för lågt växlad.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Funk skrev:

/Thomas
:oops: 11% då ... Men det är ändå ganska stor skillnad på dem i övriga hänseenden också.
av Arese
VolvoB20 skrev:Numera snart en veteranbil .... en Supra Twin Turbo med lite trevligt trim.

Visst blir omkörningarna snabbare, det är ju som att skjutas iväg med en karftig slangbella som kastar iväg en som en raket ur startblocken.

Men körningen blir ju inte säkrare, jag har ABCDE kort och har kört/kör alla typer av fordon från MC till tunga Bussar och inte kör jag säkare med Supran än med övriga fordon.

Om det vore så vore ju MC de absolut säkraste sätte att färdas för där kan man acca 0-100 på 3 sek vilket får det att verka som din BMW 335 är totalt undermotoriserad och knappt rör sig ur fläcken :mrgreen: . Men inte känns det så säkert tycker jag :D Men kul är det :-DD
Nåja, krockzonen i en MC är ju klart begränsad.... :D

När jag ska köra om 2 långtradare som ligger på rad när jag kör på de smala landsvägarna från Småland ner till sillstryparna i Blekinge ( :D )så sitter jag hellre i en bil som gör 70-130 på 5 sek än en som det tar 20 sek för. Jag tycker att det känns säkrare att ha mycket kräm till omkörningar men säkrast är såklart att inte köra om överhuvudtaget. Men det är nog ingen option för de flesta...

Mvh
Arese
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]

Luftmassemätare, sensor s70 1999

Det är ju i så fall en insugstempgivare[…]