Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sotam skrev:Liten update på mina låsbultar. Den lokala volvoverkstadens låshylsa var tydligen lite sliten och mekanikerna slet sönder "kodmönstret" även på sin egen låshylsa så två söndriga låshylsor senare kör jag fortfarande omkring på s-däck. Övriga bultar på hjulen satt visserligen lite hårt, men gick att lossa utan större problem.
andvände dom inte din hylsa?
om kodmönstret sprack, så har du kanske en 05:a ???
Inte en chans att jag sätter Volvos låsbultar på min bil igen! Inte ens om jag fick betalt för det! Jag kör utan...om det ska kosta över 1000 spänn att få bultarna avsvetsade varje säsongskifte så blir det väldigt dyrt i längden.

Jag fick ju inte ens reklamera låshylsan så varför skulle de ge mig något erbjudande?
Till CarMan
"Det handlar om vanilg mekanisk kunskap om hur saker o ting funkar."

Ja för att lösa problemet med att produkterna är bristfälliga och går sönder. För att lossa en vanligt hjulbult behöver man inte vara utbildad mekaniker. Åtminstone ska detta inte krävas.

För att förstå sig på stål och värmebehandlingar, rekomenderar jag lite studier i ämnet.

Orsaken till att bultarna går sönder kan vara flera olika saker och kanske inte bara som du CarMan tror, att vi är idioter som inte kan meka.

En tänkbar anledning till att låsbultarna inte håller är att de drabbats av väteförsprödning
Ett vanligt problem med stål som först härdats och sedan ytbehandlas.

Vid ytbehandlingen tränger väte in i stålet och gör det sprött.
Väte kommer från de bad som används för ytbehandling.
Stålet blir då sprött och spricker lätt vid belastning.

Andra alternativ är att härprocessen gått fel och hela delen som skall härdas fått ofullständig martensit omvanling och har rester av andra strukturer som försvagar materialet.

Andra alternativ kan vara att tillverkaren av bultarna avvikit från specifikationen av olika orsaker.

Eller så finns bristerna i specifikationen.

Detta vill jag ha en bra kommentar av dig CarMan som hela tiden hävdar att du är en duktig mekaniker, vilket du kanske är, men samtidigt ständigt påstår att vi andra är puckade och inte fattar något om mekanik.
Jo vi är många som fattar en hel del om mekanik men även en del om konstruktioner och hållfastighet.

mvh Roland
bra skrivet.
som du sa, alla användare av produkten i fråga har inte tummen mitt i handen! i det fallet kan jag svara för mig själv efter nästan 50 år som mekaniker med det mesta som brummar.
jag kan givetvis inte uttala mig om hur länge CAR MAN varit mekaniker? givetvis bör han vara lyhörd för problem som upenbarligen kunderna tycker!

det där fick jag lära mig i ett tidigt skede av min karriär att kunna lyssna o erkänna att andra fabrikanter har bättre konstruktioner!

jag vill även ha svar på de frågor ringhede o fred ställer.
isak
Vad alla ska krångla till det. Produkten är undermålig eftersom den riktar sig till slutkund som man får anta inte besitter de mekaniska kunskaper som verkar krävas för att använda den.

Att proffs inte upplever problemet är underordnat även om det framkommit att faktisk även de har upplevt problem. Krävs mer kunskaper än de man får anta att gemena man har måste man upplysa om detta i produktbladet och allra helst också vid inköp.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]