NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olindskog
Som jämförels så drar min c30 d5 automat 0,79
Körningen består då av 70% stadskörning i 50-70km/h, 20% motorsvägskörning 139km/h och 10% landsvägskörning i 100-119km/h

Mvh

Ola G
Användarvisningsbild
av StringerBell
olindskog skrev:Som jämförels så drar min c30 d5 automat 0,79
Körningen består då av 70% stadskörning i 50-70km/h, 20% motorsvägskörning 139km/h och 10% landsvägskörning i 100-119km/h

Mvh

Ola G
Är de värt att ligga +29 på hastighetsbegräsningarna? Hela tiden hamna i röven på ytterfils-såsarna? Den ökande bränsleförbrukningen? Jag hade bråttom till Göteborg --> Halmstad (skyltat 120 halva vägen) i måndags och vare sig färdatorns siffror eller själva upplevelsen i rustningtrafik var speciellt upplyftande med 135-145 på mätaren.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
StringerBell skrev: Är de värt att ligga +29 på hastighetsbegräsningarna? Hela tiden hamna i röven på ytterfils-såsarna? Den ökande bränsleförbrukningen? Jag hade bråttom till Göteborg --> Halmstad (skyltat 120 halva vägen) i måndags och vare sig färdatorns siffror eller själva upplevelsen i rustningtrafik var speciellt upplyftande med 135-145 på mätaren.
Självklart beroende på trafik, väder och vind.
Jag kan ofta ligga på 160+ på våra fina motorvägar om det inte är så mycket trafik.
D5an vill då ha närmare litern verkar det som, annars är den ganska snål upp till 120.

Kör fort, spar tid!
Användarvisningsbild
av opA
Henrikx2 skrev:Självklart beroende på trafik, väder och vind.
Jag kan ofta ligga på 160+ på våra fina motorvägar om det inte är så mycket trafik.
D5an vill då ha närmare litern verkar det som, annars är den ganska snål upp till 120.

Kör fort, spar tid!
Ligger själv aldrig över 139 på 110 vägar.. har ingen lust att förlora körkortet =)

Men du verkar inte särskilt rädd för både fängelse och rivet körkort :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Att köra fort ger mig ingenting längre... man börjar väl bli medelålders. Allt blir så mycket enklare när man följer trafikrytmen. Det är roligare att snål-tävla med sig själv istället.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
0,71l/mil faktisk förbrukning inkl. dieselvärmare på morgonen och ibland några gånger på dagen.
Snitt över ett halvår och 2500mil
Manuell låda, 16" fälgar, hakka 7:or vinter och original sommardäck.
Senast redigerad av 1 Henrikx2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Idag är bilen ett år och jag roar mig med att titta på lite siffror.
Snart 4000mil mellan 2009-05 och 2010-05
0,69l/mil och då har dieselvärmare används väldigt flitigt, ibland många gånger per dag. :)

Borde jag ha en 1,6a? :shock:
Jag tycker jag kör kanska hårt med bilen när jag är stressad och så.
Hastighetsspärren slår ifrån lite då och då på 225km/h. :twisted:
Motorvägsfart = 130-160 som normalt.

Valde D5an för kraften men ekonomin är inte så tokig heller.
Användarvisningsbild
av opA
Henrikx2 skrev:Idag är bilen ett år och jag roar mig med att titta på lite siffror.
Snart 4000mil mellan 2009-05 och 2010-05
0,69l/mil och då har dieselvärmare används väldigt flitigt, ibland många gånger per dag. :)

Borde jag ha en 1,6a? :shock:
Jag tycker jag kör kanska hårt med bilen när jag är stressad och så.
Hastighetsspärren slår ifrån lite då och då på 225km/h. :twisted:
Motorvägsfart = 130-160 som normalt.

Valde D5an för kraften men ekonomin är inte så tokig heller.
Vad ska du med en tråkig 1.6:a till när du har en bra förbrukning.. 0,69 är väl inget emot en bensinare vilket som ;)

Och när du har sån härlig motor ( dock aldrig kört en :roll: ) så är väl chansen att du faktiskt byter mot en 1.6:a väldigt liten ;)
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]