swemax skrev:Men fortfarande är det obesvarat huruvida bromssträckan i praktiken blir "kortare" fågelvägen och i så fall hur mycket?
(i praktiken säger jag eftersom teorin för detta är komplicerad med extremt många variabler och jag tror inte att det går att förenkla ner till vektoraddition och friktion)
Dvs. kan man tjäna något på att göra en undanmanöver ut till tex. vägrenenen och på så sätt skaffa mer marginal?
Då jag gick safety driving gjorde vi ingen jämförelse så jag vet inte.
Men kanske någon mer som nyligen gått kursen kan kommentera?
Eller ännu bättre, nån som snart skall gå den kanske skulle kunna ställa frågan till instruktörerna?
Det verkar inte som vi kommer få något svar i denna tråden. Det verkar vara två läger.
Alla verkar rörande ense om att en XC70 stannar rakt på ca 40 m från 100 km/h, ingen verkar säga emot detta.
Tex 43 m motsvarar att däcken kan klara en friktion på 18 kN mot marken om man bromsar under hela stoppsträckan.

Det motsvarar ca 0.9 g under inbromsningen
Sen är oenigheten stor......
Om du istället svänger undan med en radie av 43 meter så utsätts bilen för 36 kN i centripetalkraft
Det motsvarar 1,8 g alltså det dubbla mot att bromsa på 40 meter istället för att svänga på 40 meter.
Visst är det hela förenklat, men det visar ändå de stora dragen, det är ett otroligt slöseri med väggreppet att försöka gira, med radien 43 meter så konsumerar man hela greppet till att svänga och inget finns kvar till att bromsa. Det är faktiskt ännu värre för det blir 1,8G så man konsumerar faktiskt vägreppet 2 ggr om, så man kommer max kunna svänga med radien 80 meter.
Därför krävs det att hindret är relativt smalt så att man kan göra en mycket kort undamanöver och sedan låta friktioene användas till bromsning igen så fort man rätat ut.
Den som tycker detta är teori-tugg kan ju enkelt ge sig ut och prova. Att bromsa ned från 100 på 43 meter är ju rätt normalt eller hur så teori och verklighet stämmer.
Prova sedan att köra 100 km/h i en kurva med radien 43 meter och jag garanterar att det inte funkar. Du behöver tex en motorvägspåfart med bort mot 100 meters radie för att klara hålla 100 blås utan att däcken släpper. Detta stämmer också bra med verkligheten, kika tex på Road & Tracks test (skidpad) så kommer ni att se att det bästa porsche och viper ligger strax under 1 g.
Om man ska gira fram och tillbaka så att "körstäckan" 43 meter fram till linjen 19 meter så måst du svänga med radier ned mot 5-6 meter vilket ger absurda g-krafter.
Allt detta visar att det är ohygglig dålig ekonomi med vägreppet att börja svänga. Enda anledning att göra detta är om hindret är smalt så man kan svänga förbi, tex en älg, annars stannar man kortare om man bromsar rakt fram.
Har även försökt komma i kontakt med instuktör på Volvo Cars Driving Acedemy får att få ett uttalande om om det skulle vara möjligt att stanna på 17-19 meter från 100 genom att gira.
Vore interssant att få ett definitivt svar om vad som är rätt och fel.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.