Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter några dagar börjar man ju vänja sig vid den nya bilen...
Det känns ganska bra. :D
Väguppträdandet är ljusår bättre i nya bilen. Även med Hakka7'or känns den helt ok. (D)

Eftersom det största irritationsmomentet hittills är handskfackets knasiga utformning så måste väl bilen vara hyfsat lyckat.
Har efter snart 100 mil börjat inse att jag satt bättre i de gamla V70N "sport"-stolarna än vad jag gör i de nya "dynamic".
Tramsigt med tryckknapp istället för nyckel för start/stopp etc. Tycker också att oljestickan gott kunde fått sitta kvar trots den grafiska oljenivåpresentationen.

:roll:
Ja visst är vägegenskaperna bättre. V70N är mycket mer framtung och kränger mer. Grattis till en bra bil!

Jag har en Summum idag med vanliga läderstolarna men har nu beställt dynamicstolarna i nästa bil. De skall iaf vara bättre än std om man är lång. Dock kvarstår att benutrymmet är kortare på V70II men på förarplatsen har jag aldrig lidit av det. Mer på passagerarsidan isf.

En annan irriterande knapp är knappen för tanklocket som jag fortfarande glömmer trycka på minst varannan gång jag skall tanka. Detta efter två år med en V70II. Går runt bilen och upptäcker detta och får vända tillbaka för att låsa upp. En onödig funktion. De flesta andra biltillverkare låser ju upp tanklocket så fort bilens lås öppnas. Mycket enklare och jag ser inte riktigt vitsen med tanklocksknappen på i-brädan....
Åker en 05:as V70N 140 HK och var idag ut och provade en XC70 D5 -10, det som slog mig först var vilken skillnad det var på ljudnivå inuti bilen. Min 05:a är ju nästan som en gammal 740 ur den synpunkten jämförelsevis. Komfortmässigt blir det väl kanske lite fel att jämföra XC och icke XC men komforten var helt klart bättre i den nya, däremot så föredrar jag nog de gamla stolarna som känns lite längre på sittdelen. Sen så verkar den trots XC ligga bättre på vägen.

Sen så blev det än mer självklart att jag ska ha 4wd på nästa bil, blankis och +4 så lagom blöt is. Testade att stanna i en uppförsbacke och det var inga problem att åka vidare.

Frågade om handlaren hade en 99:as V70 att prova för att ta bort känslan av XC70:n men det hade han tyvärr inte så det var inte så kul att sätta sig i V70N:en och åka hem igen.
Volvo vs. Ford...

Lät val!

Kommer absolut inte bli någon tvåa för mig..
Står ju FoMoCo på allt, å e bara krångel å konstiga krångel dessutom.. Nej tack...

Om man vill ha problemfritt bilägande så är det v70N som gäller min har knallat över 32 nu utan dyra omkostnader..
Cinom skrev:Volvo vs. Ford...

Lät val!

Står ju FoMoCo på allt, å e bara krångel å konstiga krångel dessutom.. Nej tack...

Om man vill ha problemfritt bilägande så är det v70N som gäller min har knallat över 32 nu utan dyra omkostnader..
Lustigt då att våran V70N (som rullade 2000 mil på tre år) åkte in och ut på verkstaden som en jojo med alla möjliga småfel. Medan den nu ett år gamla 'tvåan' varit 100 % felfri. Så det kan gå... :roll:

Lät val!

Klassiskt uttalande från någon som kör en gammal modell. Värst är de som kör 940. Att du inte säljer din V70N och köper en 240? Då har du ännu mindre saker som kan krångla! Okunskap, avundsjuka, bitter, Jantelag? Vilket som, huvudsaken att var och en är nöjd med det dom själva kör...

Lät val!

Intressant att man reggar sig på ett forum för att i sitt tredje inlägg spy galla över något, utan att ha några argument för det man tycker!? Verkar inte som du överhuvudtaget varit i närheten av en V70II, men det är ju förståss en gissning från min sida!
Har haft båda modellerna, och inget skulle få mig att välja en V70N framför en V70II, men det är ju även det en åsikt som är min!

Well well, ingen här kommer tvinga dig att köpa en V70II och efterssom det finns många begagnade och fina V70N så kommer du ha bil i många år till! :D
Efter 200 mil med den nya bilen så står det klart för mig att V70II är på alla sätt en bättre bil. Men den gamla är snyggare. (Båda står på garageuppfarten.) Det kommer nog att bli allt tydligare når åren går och man får distans till det som är nyast.

Vissa nackdelar och iakttagelser som jag ser jämfört med V70N:
Inga bra förvaringsfack för t ex mobilen. Hyllan bakom mittkonsolen fattar jag inte alls.
Ingen temp-mätare - varför då? det har väl alla bilar haft sedan VW baggen?
Ingen riktig oljesticka. (2,4d -10) Alla kanske inte bryr sig men jag tycker att man ska kunna titta på oljans utseende och lukta på den.
Startknapp kan vara kul men är egentligen bara extra moment.
El P-broms, kul grej men är det bra på något sätt? Misstänker att nöjet kostar en del i service utslaget på 10år...
Smutsar ner bakrutan mycket mera. Kanske blir det bättre om man monterar takspoiler? Mindre svepyta på torkaren.
Liten racklig domkraft med dålig "vev"( i o f s har jag aldrig använt den på V70N men där kan jag ju använda garagedomkraften på en nya hittar jag inga trygga lyftpunkter)
Innertak och solskydd håller lägre standard än V70N
Gummidamasken kring den manuella växelspaken ser mer än lovligt billig ut. Detta skulle kunna motivera att köpa med automat...
Bilen kräver större fälgar för att se harmonisk ut. 16'' är OK på den gamla men ser litet ut på den nya.

Hur som helst är den nya modellen ett förvånade stort steg framåt. Jag trivs jättebra med den.
Åkte men en V70N idag och visst saknar man alla goa runda former som finns i denna, V70II är ju så fyrkantig i allt från utsida till instumentbräda.

Som när man gick från Amazon till 240 ungefär.

Men men .... det är inte Volvo specifikt, BMW, WV, Mercedes osv har ju också 4-kantig inredning så det är väl toppmodernt. :mrgreen:
P1800 skrev:Efter 200 mil med den nya bilen så står det klart för mig att V70II är på alla sätt en bättre bil. Men den gamla är snyggare. (Båda står på garageuppfarten.) Det kommer nog att bli allt tydligare når åren går och man får distans till det som är nyast.

Vissa nackdelar och iakttagelser som jag ser jämfört med V70N:
Inga bra förvaringsfack för t ex mobilen. Hyllan bakom mittkonsolen fattar jag inte alls.
Ingen temp-mätare - varför då? det har väl alla bilar haft sedan VW baggen?
Ingen riktig oljesticka. (2,4d -10) Alla kanske inte bryr sig men jag tycker att man ska kunna titta på oljans utseende och lukta på den.
Startknapp kan vara kul men är egentligen bara extra moment.
El P-broms, kul grej men är det bra på något sätt? Misstänker att nöjet kostar en del i service utslaget på 10år...
Smutsar ner bakrutan mycket mera. Kanske blir det bättre om man monterar takspoiler? Mindre svepyta på torkaren.
Liten racklig domkraft med dålig "vev"( i o f s har jag aldrig använt den på V70N men där kan jag ju använda garagedomkraften på en nya hittar jag inga trygga lyftpunkter)
Innertak och solskydd håller lägre standard än V70N
Gummidamasken kring den manuella växelspaken ser mer än lovligt billig ut. Detta skulle kunna motivera att köpa med automat...
Bilen kräver större fälgar för att se harmonisk ut. 16'' är OK på den gamla men ser litet ut på den nya.

Hur som helst är den nya modellen ett förvånade stort steg framåt. Jag trivs jättebra med den.
Det där med fälgarna är nog något som gäller alla nya bilar. Och ju fler man ser med 18 o 19 tum, desto löjligare ser det ut med 16.

Gummidamasken på min har spruckit... så den ÄR billig.

Domkraften var lika dålig och ynklig i V70N...

PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]